The Mountain Between Us (2017)

Recensie The Mountain Between Us CinemagazineRegie: Hany Abu-Assad | 103 minuten | actie, avontuur, drama, romantiek, thriller | Acteurs: Idris Elba, Kate Winslet, Beau Bridges, Dermot Mulroney, Linda Sorensen, Vincent Gale, Marci T. House, Dania Nassar, Lee Majdoub, Andres Joseph

Ineens toverden Sarah Jessica Parker en haar echtgenoot Matthew Broderick een kaartje met daarop ‘Paradise Now’ (2005) uit een enveloppe; de Nederlands-Palestijnse regisseur Hany Abu-Assad ging naar huis met de Golden Globe voor beste buitenlandse film. Het had niet veel gescheeld, of daar was een Oscar bijgekomen, ware het niet dat de Zuid-Afrikaanse film ‘Tsotsi’ (2005) roet in het eten gooide. Alle deuren leken vanaf dat moment wijd open te staan voor Abu-Assad, maar echt makkelijk vindt hij het niet in Hollywood. Bij de opnamen van de actiefilm ‘The Courier’ (2012) – volgens de regisseur zelf de slechtste film die hij ooit maakte – kreeg hij het aan de stok met een dronken Mickey Rourke. De film haalde de bioscoopzalen niet, maar verscheen direct op dvd. Rourke leerde Abu-Assad een belangrijke les: ‘neem Hollywood niet te serieus, anders zullen ze je vermorzelen’. Een levensles rijker keerde de filmmaker terug naar wat hij het liefste doet: schrijven. En prompt was daar een tweede Oscarnominatie, voor ‘Omar’ (2013), over een Palestijnse vrijheidsstrijder die het na een dodelijk incident aan de stok krijgt met de Israëlische militaire politie. Het script voor die film schreef hij in slechts vier dagen tijd. Omdat Abu-Assad wil aantonen meer te zijn dan ‘die filmmaker die zich inzet voor de Palestijnse zaak’, volgde in 2015 ‘The Idol’ (over een jongen uit Gaza die “Arab Idol’ wint) en in 2017 is er ‘The Mountain Between Us’, een grote Hollywood-productie met niemand minder dan Kate Winslet en Idris Elba op het affiche. De film liep de nodige vertraging op, maar Hany Abu-Assad laat zich niet meer gek maken door Hollywood.

‘The Mountain Between Us’ is gebaseerd op de gelijknamige roman van Charles Martin, tot scenario bewerkt door Chris Weitz (‘About A Boy’, 2002) en J. Mills Goodloe (‘The Age of Adeline’, 2015). Kate Winslet speelt Alex Martin, een fotojournaliste die de wereld afreist om indrukwekkende reportages te maken in conflictgebieden. Ze staat op het punt in het huwelijksbootje te treden met haar vriend Mark (Dermot Mulroney) en is op weg naar New York, maar lijkt te stranden op Boise Airport vanwege een sneeuwstorm die alle (reguliere) vluchten aan de grond houdt. Wanneer ze het verhaal opvangt van Ben Bass (Idris Elba), een in Baltimore gestationeerde Britse arts die met spoed een operatie moet uitvoeren, maar net als zij niet weg kan, doet ze hem een voorstel: wat dacht hij ervan als ze samen een vliegtuigje huren, zodat ze toch nog op tijd op hun plaats van bestemming kunnen zijn? Ben stemt in en de oude baas Walter (Beau Bridges) wordt gestrikt om hen te vervoeren. Maar als ze eenmaal in de lucht zijn, krijgt Walter een beroerte. Het vliegtuig stort neer, en Walter overleeft het niet. Alex raakt zwaargewond aan haar been, de verwondingen van Ben vallen mee. Hij verbindt Alex haar been (altijd handig als er een dokter aanwezig is), maar erg mobiel is ze niet. En dat terwijl ze bovenop een besneeuwde bergtop in de Rocky Mountains zitten en de bewoonde wereld heel ver weg is. Desondanks zegt haar instinct dat ze het vliegtuig – althans, wat daar van over is – moeten achterlaten en op zoek moeten gaan naar hulp. De meer behoudende Ben daarentegen is van mening dat ze beter bij het wrak kunnen wachten op hulp. Gebrek aan voedsel en een aanval van een hongerige poema dwingen hen op onderzoek uit te gaan. Als Alex met de telelens van haar camera dan ook nog licht in de verte meent te zien, krijgen ze een sprankje hoop. Zullen ze het er levend van afbrengen?

Wie denkt met een eenentwintigste-eeuwse versie van ‘Alive’ (1993) te maken te hebben, heeft het mis: ‘The Mountain Between Us’ draait inderdaad om gestrande vliegtuigpassagiers in een onbegaanbaar landschap, die ontberingen moeten doorstaan en zowel fysieke ongemakken als natuurgeweld (en hongerige magen) moeten trotseren. Maar ‘The Mountain Between Us’ draait uiteindelijk uit op de (onvermijdelijke) romance. Want wie het steenkoud heeft en vaker niet dan wel vertrouwen heeft in dat het allemaal wel goed zal komen, kan maar beter dicht tegen de ander aan kruipen. Hoewel Winslet en Elba een fijne chemie hebben met elkaar (dat kun je aan zulke charismatische en talentvolle acteurs wel overlaten), voelt de romance toch wat ongepast. Kunnen ze daarmee niet wachten tot ze veilig en wel van die levensgevaarlijke berg af zijn? Bovendien botst het melodrama van de romance met de pure overlevingsdrang die je in zo’n situatie zou moeten voelen. In ‘The Mountain Between Us’ zien we de gevaren wel, maar vóelen we ze niet, omdat over elke hindernis met speels gemak wordt heen gestapt (desondanks duurt de film wel bijna twee uur). Doemt er in de ene scène nog een groot gevaar op, een tel later is die alweer overwonnen en zijn de hoofdpersonen weer een beetje nader tot elkaar gegroeid. Want dat lijkt het enige doel te zijn waarom ze met elkaar gestrand zijn in de vrieskou, om maar zo snel en zo hard mogelijk voor elkaar te vallen.

De ongeloofwaardigheid en de disbalans van het script zijn hier de grootste valkuilen, want ‘The Mountain Between Us’ heeft ook heel wat pluspunten. Het is echt aan het talent van Winslet en Elba te danken dat we meegaan in het verhaal. Hun personages zijn niet bepaald driedimensionaal, maar doordat ze neergezet worden door zulke interessante acteurs komen ze toch bijna tot leven. Daarnaast weten ze ook op de juiste momenten wat broodnodige humor toe te voegen. De adembenemend mooie natuur – er werd gefilmd in het grensgebied tussen Alberta en British Columbia in Canada – wordt door Abu-Assad en de Australische cinematografe Mandy Walker zo treffend in beeld gevat dat je jezelf ook gestrand voelt in een eindeloos wit en onherbergzaam landschap. Vanwege die mooie plaatjes zien we het dan ook door de vingers dat de film eigenlijk zo’n twintig minuten te lang duurt. Andere foutjes, zoals die ongeloofwaardigheid, wegen zwaarder in het oordeel. ‘The Mountain Between Us’ is geen film die Hany Abu-Assad in Hollywood steviger op de kaart zal zetten. Daarvoor kan hij maar beter zelf weer in de pen klimmen, want zijn eigen scenario’s pakken doorgaans beter uit dan wanneer hij met werk van een ander aan de slag gaat. Vermakelijk is ‘The Mountain Between Us’ wel, als je ten minste bereid bent je te laten meeslepen in de romance. En met Kate Winslet en Idris Elba in de hoofdrollen moet dat de meesten toch wel lukken.

Bioscooprelease: 26 oktober 2017
Digital HD-release: 29 januari 2018
DVD- en blu-ray-release: 21 februari 2018