The Poseidon Adventure (1972)

Regie: Ronald Neame | 117 minuten | actie, drama, avontuur, thriller | Acteurs: Gene Hackman, Ernest Borgnine, Red Buttons, Carol Lynley, Roddy McDowall, Stella Stevens, Shelly Winters, Jack Albertson, Pamela Sue Martin, Arthur O’Connell, Eric Shea, Fred Sadoff, Sheila Allen, Jan Arvan, Byron Webster, Leslie Nielsen

‘The Poseidon Adventure’ was de eerste in een reeks van rampenfilms in de jaren zeventig. Een karrenvracht aan Hollywood-sterren beleeft een bloedstollend avontuur op een ouderwets cruiseschip. De acteurs hebben er zin in, het verhaal is goed en de spanning groot. De film toont met name aan wat er gebeurt wanneer er blinde paniek uitbreekt.

Het blik filmsterren dat megaproducer Irwin Allen open trekt voor het Poseidon-project is al de moeite waard. Gene Hackman, Shelly Winters en Ernest Borgnine geven onder andere acte de présence. Allen bespaart kosten noch moeite om indruk te maken. Het uiteindelijke doel, het maken van een echte Hollywood-film, wordt gehaald.

Na het kapseizen van passagiersschip S.S. Poseidon vechten Hackman en Borgnine om het leiderschap. Hackman is, een jaar na zijn Oscarwinnende rol in ‘The French Connection’ uit 1971, sterk op dreef als vooruitstrevend priester. De rol in ‘Poseidon’ biedt hem alle gelegenheid om uit te blinken: Hackman briest, vecht en ontroert als aanvoerder van een groep mensen die in zijn kwaliteiten gelooft. Borgnine, bekend van ‘The Wild Bunch’ uit 1969, is een sterke vent die Hackman naar de kroon steekt. Borgnine’s voortdurende gesputter tegen Hackman en de nogal emotionele relatie met zijn vriendin blijven leuk gedurende de film.

Leuk aan ‘Poseidon’ is verder dat alle sterren zichtbaar zin hebben om er een leuk project van te maken. De film heeft grote namen, maar geen egotrippers. Leslie Nielsen zie je bijvoorbeeld als kapitein van het schip, hoewel het wennen blijft hem te zien in een serieuze rol. De typisch Amerikaanse komiek Red Buttons vertedert als eenzame vrijgezel. En Shelly Winters werd voor haar rol zelfs genomineerd voor een Oscar, maar dat lijkt wat teveel eer.

‘Poseidon’ leert je veel over menselijk handelen. De Britse regisseur Neame laat zien wat er met mensen gebeurt als blinde paniek uitbreekt. De sociale cohesie verdwijnt ogenblikkelijk, mensen lopen elkaar onder de voet en het recht van de sterkste geldt. Priester Hackman blijkt het type overlever, terwijl anderen door de angst niet meer functioneren. Hackman staat symbool voor het de juiste richting die het geloof biedt. Het religieus positivisme ligt er wellicht wat dik bovenop, maar wordt nooit vervelend.

Opvallend in ‘Poseidon’ is daarnaast de traditionele rolverdeling tussen man en vrouw. De stoere mannen Hackman en Borgnine bepalen alles, terwijl vrouwen als ‘Dynasty’-actrice Pamela Sue Martin zich kwetsbaar en gekleed in hot pants laten redden. De ironie is dat wanneer één van de dames haar leven inzet voor de groep, de uitkomst fataal is.

Vele jaren na dato is ‘Poseidon’ nog steeds een meeslepend avontuur. De film oogt niet overdreven gedateerd en ook zonder computergestuurde animaties blijft het spel van leven of dood spannend. De vele grote namen hebben toegevoegde waarde en de Oscarwinnende filmmuziek is ook een aanrader. ‘Poseidon’ is een soort van ‘Titanic’, maar dan grimmiger.

Robbert Bitter

Bioscooprelease: 21 december 1972