The Sound of Philadelphia (2020)

Recensie The Sound of Philadelphia CinemagazineRegie: Jérémie Guez | 105 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Matthias Schoenaerts, Joel Kinnaman, Maika Monroe, Paul Schneider, Nicholas Crovetti, Ryan Phillippe, Felix Scott, James Nelson-Joyce, Antoni Corone, Carlos Schram, Tarek Hamite, Tim Ahern, Nigel Barber, Colin Moody, Grace Bilik, Andrezj Kalka

Hoe internationaal wil je het hebben? Misdaaddrama ‘The Sound of Philadelphia’ (ook bekend onder de even beroerde titel ‘Brothers by Blood’) is een Frans-Nederlands-Amerikaans-Belgische coproductie. De regie is in handen van een Fransman, de belangrijkste rollen worden gespeeld door een Belg en een Amerikaan. En dan handelt de film ook nog eens over een Italiaans-Ierse gangstervete in een Amerikaanse stad. Het resultaat? Een internationale mislukking.

‘The Sound of Philadelphia’ gaat over Peter en Michael, twee neven die hun geld verdienen in het lokale misdaadmilieu van die stad. Peter heeft eigenlijk genoeg van die misdaden, Michael wil juist klimmen binnen de plaatselijke gangsterhiërarchie. Op de achtergrond spelen oude rekeningen die vereffend moeten worden en een niet te beste relatie met Italiaanse misdaadcollega’s.

Deze internationale coproductie bevindt zich ergens in het schemergebied tussen de geromantiseerde en zwaar gestileerde misdaadfilms van Martin Scorsese (‘Goodfellas’, ‘The Irishman’) en films en series die een meer realistische uitbeelding van het criminele milieu tonen (‘Suburra’, ‘The Wire’, ‘Un Prophète’). Zowel de romantische overdrijving als het dreigende en duistere realisme ontbreekt hier. In ‘The Sound of Philadelphia’ wordt wel over dreiging gesproken, maar voelbaar is die nooit.

Regisseur Jérémie Guez heeft bovendien te veel klassieke elementen gepeurd uit andere gangsterfilms, zodat de clichés je om de oren vliegen. De slappe Tarantino-achtige dialoog waarmee de film opent, het verdrietige barmeisje dat voor de gevoelige gangster gaat, de tegenstelling tussen de protagonisten (de overgevoelige versus het opgewonden standje), de flashbacks die alles dan maar moeten verklaren.

Ook qua acteren houdt het niet over. De meeste acteurs ogen en acteren flets, wat meeleven lastig maakt. Matthias Schoenaerts lijkt meer op een verdrietige welzijnswerker dan op een telg uit een hard misdaadgeslacht, Joel Kinnaman lijkt steeds op zoek naar de kern van zijn karakter. Alleen Maika Monroe doet het nog aardig als Grace, onze troostende barvrouw.

Wat deze film dan wel te bieden heeft zijn de fijne en fraaie beelden van Philadelphia en de strakke framing. Een enkele keer kiest Guez voor een origineel perspectief, en ook dat is geslaagd. Het is alleen niet genoeg om deze mislukking te redden. Al die nationaliteiten ten spijt.

VOD-release: 27 januari 2021