The Stylist (2020)

Recensie The Stylist CinemagazineRegie: Jill Gevargizian | 105 minuten | drama, horrror | Acteurs: Najarra Townsend, Brea Grant, Davis DeRock, Sarah McGuire, Jennifer Seward, Millie Milan, Kimberly Igla, Laura Kirk, Chelsea Brown, Bety Le, Kelsey Nicholes

Toen de kapsalons na de coronalockdowns hun deuren weer openden, stond iedereen te popelen om zo snel mogelijk een afspraak te maken. Na het kijken van ‘The Stylist’ neem je wellicht met wat minder enthousiasme plaats in de kappersstoel. Deze film, die gebaseerd is op een korte film met dezelfde titel uit 2016, vertelt het trieste en verontrustende verhaal van de eenzame kapster Claire. Ze biedt klanten een luisterend oor en hunkert naar contact, maar slaagt er niet echt in om dat te maken. Dat verandert als ze de zelfverzekerde Olivia leert kennen, een vrouw met een heuse vriendenkring die ook nog eens op het punt staat om in het huwelijk te treden. Maar niemand weet dat Claire er duistere geheimen op nahoudt…

‘The Stylist’ is een aparte kruisbestuiving van drama en horror die zich focust op thema’s als eenzaamheid, obsessie en sociale onhandigheid. Hoofdpersoon Claire is heel goed in haar vak, maar niet erg vaardig in het omgaan met mensen. De combinatie van eenzaamheid, onbegrip en frustratie zorgt ervoor dat ze klanten na werktijd op een niet zo prettige behandeling trakteert en in de kelder van haar huis een collectie scalpen met de bijbehorende haardossen opbouwt. Het geweld is plastisch, maar wel zodanig gedoseerd dat er geen sprake is van overkill of goedkoop effectbejag.

Hoewel de scènes waarin Claire aan het snijden slaat met haar scharencollectie behoorlijk bloederig en ongeschikt voor zwakke magen zijn, is de film als geheel niet altijd in balans. Het grootste probleem is de combinatie van een (te) lange speelduur en het lome verteltempo. Het is logisch dat je een karakterstudie als deze niet te snel afraffelt, maar ‘The Stylist’ had gerust een klein half uurtje korter kunnen duren zonder dat er veel van de essentie verloren was gegaan. De goede verstaander ziet de even lugubere als lichtelijk absurdistische slotakte vermoedelijk wel van tamelijk ver aankomen, maar desondanks mist ze haar uitwerking niet.

‘The Stylist’ is een redelijke film, maar graaft niet diep genoeg door in Claire’s psyche om van deze kruisbestuiving van horror en drama een onvergetelijke karakterschets van een zieke geest te maken.

Frank Heinen

Speciale vertoning: Imagine Filmfestival 2021
DVD-release: 22 september 2021