The Sun Is Also a Star (2019)

Regie: Ry Russo-Young | 100 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Yara Shahidi, Yara Shahidi, John Leguizamo, Gbenga Akinnagbe, Miriam A. Hyman, Jordan Williams, Jake Choi, Keong Sim, Cathy Shim, Shamika Cotton, Camrus Johnson, Hill Harper, Anais Lee

Als je als tiener de liefde van je leven tegenkomt, zet dat je hele wereld op de kop. Natasha Kingsley, één van de twee hoofdpersonen in ‘The Sun Is Also a Star’, heeft echter wel iets anders aan haar hoofd, wanneer ze leeftijdgenoot Daniel Bae ontmoet, terwijl hij haar net voor een aansnellende auto wegtrekt. Fun, maar verontrustend of romantisch (afhankelijk van hoe je het bekijkt) fact… Daniel volgde Natasha al enige tijd, omdat de wijze waarop zij in Grand Central Station naar het plafond keek hem opviel én de tekst op haar jasje ‘Deus ex machina’ hem het idee gaf dat ze voorbestemd zijn geliefden te worden.

De paden van deze middelbare scholieren kruisen elkaar in een sprookjesachtig, maar tegelijkertijd hectisch New York, een weergave van de stad die net iets buiten de realiteit lijkt te staan. Natasha’s familie staat op het punt om gedeporteerd te worden naar Jamaica: haar laatste dag in de stad die ze niets anders dan ‘haar thuis’ kan noemen staat in het teken van zich vastklampen aan de laatste strohalm. Hoewel haar ouders zich gelaten bij het feit hebben neergelegd dat ze na negen jaar illegaal in Amerika hebben verbleven het land te moeten verlaten, wil Natasha nog alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat ze tóch mag blijven. Haar doel voor vandaag is een pro bono-advocaat zo ver zien te krijgen dat hij hun zaak opnieuw voor de rechter kan krijgen.

Daniel heeft eigenlijk ook andere prioriteiten: zijn Koreaanse ouders willen niets liever dan dat hij voor dokter gaat studeren aan Dartmouth College en hij heeft vandaag zijn alumni interview, een belangrijk gesprek met iemand die daar gestudeerd heeft en die hem op weg kan helpen. Veel liever vervolgt Daniel zijn eigen weg: hij wil dichter worden.

In de 24 uur die volgen zien we hoe Natasha en Daniel dichter naar elkaar groeien in ‘Before Sunrise’-stijl. Daniel beweert vol zelfvertrouwen, of wellicht is het meer vertrouwen in lotsbestemming, dat het hem binnen de kortste keren zal lukken Natasha verliefd op hem te laten worden. Natasha gelooft niet eens in de liefde, zij bekijkt het fenomeen van een wetenschappelijke kant en beweert dat liefde slechts een verzinsel is om een verklaring te geven voor hormonale gevoelens.

Ondanks die romantische invalshoek – want natuurlijk krijgt Daniel gelijk, daar hoeft geen spoileretiketje op – is ’The Sun Is Also a Star’ het sterkst in de scènes dat het juist níet om de liefde gaat. Veel boeiender is het om Natasha’s gevecht tegen de wet te zien – dat ze bij voorbaat al lijkt te verliezen. Ook de strijd die Daniel moet leveren met zijn ouders en de verwachtingen die ze van hem hebben, is vele malen interessanter dan de geforceerd opbloeiende liefde. Zowel Yara Shahidi als Charles Melton zijn mooie mensen om te zien en het is niet moeilijk voor te stellen hoe iemand verliefd op ze kan worden, maar de chemie ontbreekt vrijwel volledig. Geen enkel ding dat ze samen doen veroorzaakt dat elektriciteitsstootje dat je voelt als twee mensen voor elkaar gemaakt zijn, hoe hard Daniel ook beweert dat zij over de benodigde X-Factor beschikken.

Dat is geen onoverkomelijk probleem, maar het maakt de film wel minder goed dan hij had kunnen zijn. Gebaseerd op de gelijknamige young adult-roman van Nicola Yoon, wier ‘Everything, Everything’ ook al verfilmd werd, is ‘The Sun Is Also a Star’ toch leuk tijdverdrijf, voor wie houdt van films waar allerlei lijntjes samen komen en waarin toevallige voorvallen toch eerder voorzienigheid lijken te zijn. New York fungeert als derde personage en dankzij het mooie camerawerk zou je deze stad zo (weer) willen bezoeken.

Bioscooprelease: 16 mei 2019