The Violin Player – Viulisti (2018)

Recensie The Violin Player Cinemagazine Regie: Paavo Westerberg | 124 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Matleena Kuusniemi, Olavi Uusivirta, Kim Bodnia, Samuli Edelmann, Misa Lommi, Pyry Nikkilä, Timo Kalliokoski, Emmi Pesonen, Paavo Westerberg

De Finse Karin Nordström (Matleena Kuusniemi) is ergens in de veertig en heeft haar zaakjes goed voor elkaar. Met haar succesvolle carrière als violiste komt ze de hele wereld over, in de rustgevende wetenschap dat haar echtgenoot Jaakko (Samuli Edelmann) thuis op haar wacht en de zorg over hun zoon Eemeli draagt. Wanneer ze in het begin van de film na afloop van de geslaagde toernee met de bevriende dirigent Björn (Kim Bodnia) naar haar hotel loopt, krijgt ze een gruwelijk auto-ongeluk. ‘The Violin Player’ maakt dan een tijdssprong en we zien al gauw dat Karin nooit meer viool zal spelen.

Regisseur Paavo Westerberg koos er voor om dit gegeven – hoe gaat een kunstenaar om met het verlies van zijn of haar enige talent als zijn leven nog helemaal voor zich ligt – uit te werken in een soapachtig drama. Karin heeft aanvankelijk – begrijpelijkerwijs – veel moeite om te accepteren dat ze nooit meer op het podium zal staan. Dat ze ontzettend veel geluk gehad heeft, dat alleen maar de zenuwen in haar hand beschadigd zijn, lijkt ze niet te beseffen. Haar partner heeft zich allang bij de nieuwe situatie neergelegd en raadt haar aan om toch maar les te gaan geven. Uiteindelijk moet Karin toegeven dat er niets anders meer op zit en ze gaat in op het aanbod van een prestigieus conservatorium, waar jonge talenten opgeleid worden tot de nieuwe Karin Nordström.

Karins onvrede over haar situatie leidt al snel tot onverstandige keuzes. Één van haar studenten, Antti (Olavi Uusivirta), zoekt steeds contact en bij een feestje slaat de vonk definitief over. De twee beginnen een stormachtige romance, die vanaf moment één al gedoemd is te mislukken. Vanaf dat punt voel je eigenlijk meer voor de arme Antti dan voor de hoofdrolspeelster. Dat wordt versterkt als Karin Antti als favoriet naar voren schuift voor de rol van solist in Björns orkest, terwijl de dirigent liever Antti’s vriendinnetje Sofia, die veel talentvoller, maar ook onbetrouwbaarder is, zou kiezen. Natuurlijk kiest Björn voor Antti, natuurlijk worden er vraagtekens bij zijn talent gezet en ook niet verrassend vindt Björn een manier om Antti’s sluimerende virtuositeit wakker te krijgen. Op het eind vraag je je af of de regisseur zelf wel doorheeft dat de focus niet meer op Karins toekomst, maar die van Antti ligt.

Hoewel de film de clichés bij dit soort thema’s doorgaans de hoek om komen kijken niet ontwijkt, kijkt ‘The Violin Player’ toch prettig weg. Hoofdrolspeelster Matleena Kuusniemi laat een scala van emoties zien en de personages worden dicht op de huid gefilmd.

‘The Violin Player’ is een relatiedrama dat op gewiekste wijze verpakt is in een arthouse light-jasje. Een beetje zoals de Nederlandse romanschrijfster Leni Saris je het idee gaf dat je iets serieuzer of intelligenter las dan een bouquetreeksromannetje. Zeker niet slecht, maar grote kans dat je de film na de aftiteling al weer bent vergeten.

Bioscooprelease: 29 augustus 2019