The Virgin of Juarez (2006)
Regie: Kevin James Dobson | 86 minuten | drama | Acteurs: Minnie Driver, Anna Claudia Talancón, Angus MacFadyen, Asai Morales, Joanna Cassidy, Jacob Vargas. Guillermo Díaz, Natalie Amenula, Jorge Cervera, Noel Gugliemi, Rob Macie e.a.
Sinds 1993 worden er in het stadje Juarez in Mexico honderden jonge vrouwen vermoord. Een deel van de moorden is bekend, een ander deel van de vrouwen wordt nog steeds vermist. Het is tot op de dag van vandaag een raadsel waarom de moorden worden gepleegd. Een dader is dan ook nog steeds niet gepakt. In ‘The Virgin of Juarez’ wordt deze gebeurtenis als basis voor het verhaal gebruikt. Mariela (Talancón) komt alleen in Juarez wonen om daar in een fabriek te werken. Ze denkt hier een beter leven te krijgen en veel geld te verdienen. In werkelijkheid zijn haar arbeidsuren lang, heeft ze weinig contact met andere mensen en woont ze in een klein kamertje.
Bij aankomst in de stad wordt ze aangevallen door een man en gered door een ander. Deze twee mannen lijken echter samen te werken en later blijkt de man die haar redde in vrouwen te handelen. Hij komt op een avond dan ook Mariela’s kamertje binnenvallen om een man te brengen. Het resultaat van dit bezoek is te zien in het ziekenhuis als Mariela zwaar gewond binnen wordt gebracht; verkracht en mishandeld. Karina Danes (Driver) is een journaliste voor een blad in Los Angeles. Ze probeert grip te krijgen op het mysterie en er een mooi verhaal uit te halen. Hiervoor interviewt ze moeders van verdwenen of vermoorde meisjes en op een van die avonden horen ze in de verte een toetertje gaan van – zo blijkt later – een vrouw die op dat moment aangevallen en uiteindelijk vermoord wordt. De volgende dag vindt Karina het lijk en vanaf dan blijft ze continue het politiebureau en ziekenhuis bezoeken, tot ergernis van een rechercheur. Ze is ook aanwezig op het moment dat ontdekt wordt dat Mariela stigmata op haar handen heeft die hevig bloeden. Mariela vertelt de pater (Morales) dat ze de mishandeling slechts heeft overleefd omdat de Heilige Maagd Maria haar de woestijn uit heeft geleid waar ze was achtergelaten. Vanaf dat moment wordt Mariela als een soort heilige gezien door de fanatieke gelovigen. Ze wordt uit het ziekenhuis gehaald en in de kerk geplaatst, zodat mensen het wonder kunnen komen bezichtigen en zij hen kan zegenen.
En zo neemt de film een bizarre wending. Dacht je eerst nog te kijken naar een realistische film, aangezien de gebeurtenissen waar gebeurd zijn, plotseling ben je getuige van een wel heel drastische omslag naar het bovennatuurlijke. En dat is een jammerlijke keuze, want daardoor boeit de film meteen niet meer. De makers snijden zichzelf in de vingers door bij aanvang van de film expliciet te vermelden dat de film gebaseerd is op feiten. Hierdoor heb je als kijker de verwachting dat de film reëel blijft en er een verklaring van de moorden wordt gegeven die plausibel is. In eerste instantie lijkt dit ook gegeven te worden, als het idee van vrouwenhandel uitgewerkt wordt, maar deze lijn stopt om plaats te maken voor Mariela’s verhaal als heldin en heilige. En ook dat is een ongelukkige keuze. Hoewel de bedoeling hiervan waarschijnlijk is om meer empathie te wekken bij de kijker, komt het slechts over als gebrek om van de tientallen vrouwen die vermoord worden er slecht een uit te lichten. Prachtige acteerprestaties of een verbluffende cameravoering hadden de film wellicht nog kunnen verbeteren, maar ook dit blijft matig. Driver overtuigt nog als de eigenzinnige journaliste die zich vastbijt in een verhaal, maar daar is toch wel alles mee gezegd. Kortom. de makers zijn er niet in geslaagd om feit en fictie soepel in de film te vervlechten. ‘The Virgin of Juarez’ blijft daarom vooral hangen als een vreemde en op momenten zelfs flauwe film.
Karin van der Laan