Trauma Center (2019)

Recensie Trauma Center CinemagazineRegie: Matt Eskandari | 98 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Bruce Willis, Nicky Whelan, Steve Guttenberg, Lala Kent, Texas Battle, Heather Johansen, Lynn Gilmartin, Tito Ortiz, Tyler Jon Olson, David B. Meadows, Roman Mitichyan, Catherine Davis, Alanna Tremblay, Sergio Rizzuto, Lydia Styslinger

Regisseur Matt Eskandari zet je aan het denken. De cineast laat je na het zien van ‘Trauma Center’ achter met een hoop vragen. Een daarvan is of Hollywood-sterren ooit van de pensioenregeling gehoord hebben of van het begrip ‘appeltje voor de dorst’. Neem nu Bruce Willis. Deze man is de laatste jaren alleen nog maar in oerslappe B-films te zien en gooit zijn carrière te grabbel. Collega Nicolas Cage heeft met hetzelfde euvel te maken. Is er geen hulp voor deze arme zielen? Hebben zij geen recht op pensioen? En waarom worden er eigenlijk films als ‘Trauma Center’ gemaakt die hun bestaansrecht danken aan de starpower van een verlopen ster. Zonder Willis was deze film er waarschijnlijk niet eens gekomen en daar was de wereld niet bepaald slechter op geworden…

In ‘Trauma Center’ draait het om een gewonde, jonge vrouw (Nicky Whelan) met een hoop pech. De dame in kwestie wordt achtervolgd door een stel schurken. Deze boeven willen haar omleggen, omdat ze getuige was van een moord. Terwijl de vrouw schuilt in een ziekenhuis en herstelt van haar verwondingen, wordt ze beschermd door een gepensioneerde agent (Willis). Hij moet haar in leven houden, zodat ze kan getuigen tegen het geboefte.

Een enkeltje traumacentrum boeken na afloop van deze film is wat te heftig, maar een flinke borrel is zeker op zijn plaats. Wat is ‘Trauma Center’ een bedroevend slechte film! Ondanks de compacte speelduur voelt deze film aan als een episch spektakelstuk van drie uur. Niet bepaald een compliment. Het grootste probleem van deze productie is de verwachting die het schept. Voor veel filmliefhebbers staat Willis nog steeds op een voetstuk. De beste man was ooit een geliefd acteur en scoorde hit na hit. Helaas zijn zijn gloriedagen allang voorbij.

Willis’ charisma lijkt volledig verdampt te zijn. De ooit zo vitale Amerikaan oogt als een verveelde oude man. Hij heeft er overduidelijk geen zin in en acteert ronduit amateuristisch. Zijn articulatie is lachwekkend en zijn stramme bewegingen ogen gecalculeerd en ingestudeerd. De desinteresse straalt er vanaf. Tegenspeelster Whelan probeert er nog wat van te maken, maar slaagt er niet in om haar bordkartonnen personage enig gewicht te geven. Wat rest is een ronduit saaie exercitie. Willis moet gewoon met pensioen en voorkomen dat zijn tanende reputatie nog verder in het slop raakt.

Waardering: 1

DVD- en blu-ray-release: 27 maart 2020