Under the Shadow (2016)

Regie: Babak Anvari | 84 minuten | drama, fantasie, horror | Acteurs: Narges Rashidi, Avin Manshadi, Bobby Naderi, Arash Marandi, Aram Ghasemy, Soussan Farrokhnia, Ray Haratian, Hamid Djavadan, Behi Djanati Atai, Bijan Daneshmand, Nabil Koni, Karam Rashayda, Zainab Zamamiri, Khaled Zamamiri

Globalisering onaantrekkelijk? Misschien voor wie nooit reist, nooit in een Mozambikaans restaurant heeft gegeten, nooit een Braziliaanse cocktail drinkt en nooit een buitenlands boek leest. Filmliefhebbers die niet globofoob zijn, hebben de afgelopen decennia kunnen genieten van Zuid-Koreaanse komedies, Egyptische thrillers, Braziliaanse melodrama’s en Australische actiefilms. En sinds ‘Under the Shadow’ uit 2016 hebben die nu ook een horrorfilm te pakken uit… Iran.

‘Under the Shadow’ speelt zich af begin jaren 80, een tijd waarin Iraanse burgers met meerdere bedreigingen te maken hebben. Het land is in oorlog met het Irak van Saddam Hoessein, waarbij Teheran onder vuur ligt van Irakese raketten. Bovendien is Iran veranderd van een westers georiënteerd land naar een strenge islamitische staat. Voor de jonge aspirant-arts Shideh is de situatie al helemaal rampzalig. Vanwege haar activistische verleden mag zij haar studie geneeskunde niet afmaken. Bovendien vertrekt haar echtgenoot naar het oorlogsfront en gaat haar dochtertje Dorsa zich steeds vreemder gedragen. Dorsa zegt dat er een Djinn in huis rondspookt, een bovennatuurlijke geestverschijning van de kwaadaardige soort.

Het aardige van ‘Under the Shadow’ is dat je er pas heel laat achter komt of er al of geen Djinn in dat huis rondwaart. De vele dreigingen waarmee het gezin te maken krijgt (bombardementen, fundamentalistische ordebewakers, professionele tegenwerking) zijn op zich al voldoende om iemand wanen te bezorgen. Tel daar nog een getroebleerd kind en wat doorwaakte nachten bij op en je conclusie is getrokken. Of toch niet?

Wat ‘Under the Shadow’ bijzonder maakt, is dat de film westerse horrorelementen giet in een decor en stijl die we kennen van de Iraanse arthouse. Zonder veel muziek, in een laag tempo, met een overdaad aan symboliek. En dat in een klein woningcomplex, waar alle gezinnen met elkaar omgaan en iedereen zich bemoeit met iedereen. Die beperkte ruimte, zowel fysiek als sociaal, geeft de film iets claustrofobisch, wat dan weer goed van pas komt in een horrorfilm.

Niet dat ‘Under the Shadow’ een meesterwerk is. Er zit iets te weinig beweging in het verhaal, de weinige schrikelementen zijn erg cliché en het acteerwerk is niet over de hele linie even sterk. Maar voor avontuurlijke filmliefhebbers is zo’n genrefilm uit Iran misschien net iets aantrekkelijker dan de geijkte westerse horror. Niet alledaags, wel redelijk geslaagd.