Until Tomorrow – Ta farda (2022)

Recensie Until Tomorrow CinemagazineRegie: Ali Asgari | 86 minuten | drama | Acteurs: Sadaf Asgari, Ghazal Shojaei, Amirreza Ranjbaran, Nahal Dashti, Milad Moayeri, Katayoon Saleki, Katayoon Saleki, Mohammad Heidari, Noyan Abdardideh, Babak Karimi

‘Until Tomorrow’ (2022) vertelt het verhaal van de jonge vrouw Fereshteh (Sadaf Asgari). Ze woont in Teheran met haar baby, die buiten het huwelijk is geboren. Op een dag bellen haar ouders met de mededeling dat ze komen logeren en binnen vijf à zes uur op de stoep staan. Slecht nieuws voor Fereshteh, want haar ouders weten helemaal niet dat ze een kind heeft gekregen. Bovendien kan ze niet meer aankomen met excuses en uitvluchten; die heeft ze al te vaak verzonnen.

Om de schande voor de familie (met alle gevolgen van dien in het traditionele Iran) te omzeilen, probeert Fereshteh haar dochter een nacht ergens anders onder te brengen. Maar eerst moet ze de babyspullen tijdelijk bij een buurvrouw zien te stallen. Dat alleen al lijkt een onmogelijke opgave: de ene buurvrouw doet niet open, de andere moet toestemming vragen aan haar echtgenoot en het smoesje ‘ik heb insecten in huis’ pakt helemaal verkeerd uit.

Maar het is allemaal nog niets vergeleken bij de zoektocht naar een logeeradres. Samen met haar goede vriendin Atefeh (Ghazal Shojaei), die niet bepaald op haar mondje is gevallen, loopt de jonge moeder diverse adressen af, maar het ene lijkt een nog slechter alternatief dan het andere. Even lijkt het te lukken via Yaser (Amirreza Ranjbaran), de biologische vader. Een bekende van hem, die verpleegster is, wil de baby wel een nachtje opvangen in het ziekenhuis waar ze werkt. Het tirannieke afdelingshoofd, dokter Mahmoudi (Babak Karimi), is immers afwezig. Of toch niet?

Een vrouw die onder tijdsdruk haar baby ergens moet zien onder te brengen. Een eenvoudig uitgangspunt, maar wat een razend spannend verhaal heeft Ali Asgari ervan geboetseerd. De regisseur, die samen met Alireza Khatami ook het scenario schreef, maakt van de zoektocht een ware nachtmerrie. Niet door de potentiële babysitters als onguur neer te zetten, maar juist door ze onpeilbaar te maken. Dat zaait voortdurend twijfel: is dit een plek waar je je baby in deze omstandigheden zou kunnen achterlaten? Het knagende ongemak druipt tegelijk van het gelaat van de sterk acterende hoofdactrice af. En op de achtergrond zeuren de dramatische consequenties die ongetwijfeld optreden, als de ouders achter de waarheid komen.

Ondertussen maakt Fereshteh een interessante ontwikkeling door. Naarmate de film vordert, lijkt ze steeds meer in te zien dat ze de regie over haar eigen leven en moederschap zal moeten nemen. Deze groei verloopt subtiel, bijna ongemerkt, en levert daardoor een overtuigende climax op. Tel daarbij op de degelijke dialogen, het subtiele acteerwerk en de vleugjes luchtigheid, en je hebt een drama dat als een huis staat.

Het drama ‘Until Tomorrow’ laat op ambachtelijke manier zien wat een jonge vrouw in het traditionele Iran moet doormaken, als ze haar buitenechtelijke baby voor haar ouders verborgen probeert te houden. De toeschouwer wordt in zoveel spanning gevangen gehouden, dat het label ‘thriller’ hier ook niet zou misstaan.

Ester Šorm

Waardering: 4

Bioscooprelease: 21 december 2023