Ventoux (2015)

Regie: Nicole van Kilsdonk | 104 minuten | drama, komedie | Acteurs: Kasper van Kooten, Wilfried de Jong, Leopold Witte, Wim Opbrouck, Maruschka Detmers, Martijn Lakemeier, Abbey Hoes

De Mont Ventoux. Voor liefhebbers van de wielersport is er geen mooiere berg denkbaar. De beklimming ervan is, zonder overdrijving, heroïsch. De eerste kilometers zijn zwaar, maar binnen de grenzen van het toelaatbare. Nog ver voor de top geeft de natuur een mooie voorbode wat de wielrenners verder te wachten staat. Want daar waar de bomengrens gepasseerd is, begint de ware hel. De Ventoux verandert in een rotsig maanlandschap, waar de wind welig tieren mag en de zon zich van zijn felste kant laat zien. Het is op die laatste kilometers waar de renners voor hun leven moeten fietsen. Het is op die flanken waar oud wielrenner Tommy Simpson ten onder ging aan een cocktail van alcohol, amfetamines en genadeloze oververhitting. Het is daar waar de ware magie van de Mont Ventoux verscholen ligt.

De reus van de Provence biedt de perfecte locatie voor drama, melancholie en een spannende beeldvoering. Zo op het eerste gezicht is het dus niet vreemd dat Bert Wagendorps gelijknamige roman al na twee jaar een filmeditie krijgt. Het frappante daaraan is dat het filmscenario er eerder was dan het boek. Dat scenario was al in volle ontwikkeling toen Wagendorp besloot dat er een goede roman in het verhaal moest schuilen. Het boek is in Nederland al een groot verkoopsucces gebleken en ook de film zal een grote meute toeschouwers trekken. Op het eerste gezicht is dat terecht. ‘Ventoux’ ademt de liefde voor het wielrennen. De gevreesde berg speelt voor de vijf hoofdpersonages een levensbepalende rol. Na hun eindexamen trekken ze naar Zuid-Frankrijk om met een beklimming van de berg afscheid te nemen van hun jeugd. In de afdaling komt hun wereldvreemde vriend Peter dodelijk ten val. Wat zich in Frankrijk precies heeft afgespeeld, blijft een mysterie. Dertig jaar later trekken de vrienden, vier mannen en een vrouw, opnieuw naar de Mont Ventoux. In de schaduw van hun steile angstgegner hopen ze antwoord te krijgen op al hun vragen.

Die levensbeschouwende achtergrond gaat gepaard met een rozige esthetiek die de toeschouwer onherroepelijk mee terug het verleden in neemt. De vele details vergroten de herkenbaarheid. De personages zijn daarbij van een grote aaibaarheid. Dat de beklimming van de Mont Ventoux symbool staat voor hun eigen getroebleerde levensverwikkelingen, geeft aan dat de betrokkenheid bij de personages hoog ligt. ‘Ventoux’ komt door dit alles uiterst sympathiek over.

Toch zijn er ook enkele kanttekeningen bij ‘Ventoux’ te maken. De problematiek begint al meteen in de openingssequentie. Daarin introduceert de film op vrij gemakkelijke wijze alle hoofdpersonages. Het gevaar daarvan is dat hun karakter ogenblikkelijk vast staan. In de roman is er genoeg ruimte om met die persoonlijkheden te spelen. In de film is die bewegingsvrijheid er niet, zeker gezien ‘Ventoux’ voor het grootste deel met een nostalgische blik naar het verleden kijkt. Die vele flashbacks en de statische opening doen de personages weinig goed.

Daar komt bij dat niet alle personages zo belangrijk lijken. Het geheim van het verleden vormt vanzelfsprekend de primaire plotlijn. Daarbij is het ook niet vreemd dat het perspectief zich op niet meer dan twee hoofdrollen richt. Maar nu komen sommige personages er wel heel bekaaid van af. De ontknoping valt daardoor ook enigszins tegen.

Al met al gaat het gebrek aan voortschrijdende dynamiek en karaktermotivatie ten koste van het drama. Doordat ook de dialogen niet altijd even soepel klinken en de decoupage regelmatig krampachtig in scène lijkt gezet, blijft de film steken in afstandelijkheid. De vriendschap in ‘Ventoux’ is inhoudelijk een typische mannenkameraadschap. Onderling tonen ze weinig emoties, ze communiceren vooral in grapvorm en bekommeren zich weinig om elkanders problemen. Die wonderlijke, waarachtige kameraadschap komt in ‘Ventoux’ erg goed naar voren, maar echt doordringen doe je als toeschouwer niet. Wat overblijft is een film die op een aantrekkelijke manier eer doet aan de wielerromantiek  van weleer. ‘Ventoux’ is, mede door de lekkere jaren 80 muziekscore, vooral een aangename wegkijkfilm.

Wouter Los

Bioscooprelease: 14 mei 2015
VOD-release: 10 september 2015