Vesper Chronicles – Vesper (2022)

Recensie Vesper Chronicles CinemagazineRegie: Kristina Buozyte, Bruno Samper | 114 minuten | avontuur, drama | Acteurs: Raffiella Chapman, Eddie Marsan, Rosy McEwen, Richard Brake, Melanie Gaydos, Edmund Dehn, Matvej Buravkov, Nojus Buslevicius, Marijus Demiskis, Markas Eimontas, Titas Rukas, Markas Sagaitis

Het is lastig te voorspellen of een science fictionfilm uit Europa goed uit zal pakken. Voor een genre dat vaak afhankelijk is van CGI, moet deze wel een beetje budget hebben om iets moois neer te zetten. Het is dan ook een aangename verrassing dat de makers van ‘Vesper Chronicles’ (‘Vesper’) met een budget van 5 miljoen euro een prachtige film heeft neer kunnen zetten. De film speelt zich af in een dystopische wereld waar de natuur de aarde heeft overgenomen. Het verhaal volgt Vesper (Raffiella Chapman), een jonge meid die net buiten een kleine samenleving met haar vader woont. Haar vader is gewond geraakt in het leger en is aan bed gekluisterd, terwijl zijn geest is gelinkt aan een vliegende drone die met Vesper meegaat om de biodiversiteit te bestuderen. Ze schijnt een talent te hebben in het manipuleren van het DNA van planten. Ze hoopt daarmee een plek in de Citadel te bemachtigen en daar te werken als bioloog. Wanneer een schip in de buurt crasht, ontmoet Vesper Cammellia (Rosy McEwen), een vrouw uit de Citadel. Vesper hoopt door Cammelia te helpen, te kunnen vertrekken uit de kleine gemeenschap. Want ondertussen houdt haar oom, de leider van de gemeenschap, haar acties goed in de gaten. Hij is niet van plan haar op te geven.

Wat gelijk al opvalt is dat ‘Vesper Chronicles’ zeker goed zijn best heeft gedaan in de “world building”. Door te filmen in een Litouws boslandschap zijn er veel unieke plantsoorten te zien. Van kleine wormpjes die uit de grond springen tot een ademende boomstam, het verhaal dat de natuur de overhand heeft gekregen is duidelijk overgebracht. Deze tragische wereld is tegelijkertijd prachtig met allemaal nieuwe en creatief bedachte plantsoorten. Daardoor geeft ‘Vesper’ ook gelijk een kritische blik naar de klimaatverandering en is de film niet alleen een sciencefictionfilm maar past het ook in een enigszins nieuwere genre van klimaat fictie. ‘Vesper’ laat niet per se zien hoe de aarde verwoest wordt door onze CO2 uitstoot, maar toont juist een wereld waar de aarde overwint. In plaats daarvan laat de film zien wat voor gevolgen deze klimaatcrisis heeft op het voortleven van de mens.

Door deze lens is ‘Vesper Chronicles’ een combinatie van ‘The Hunger Games’ (2012) en ‘Annihilation’ (2018) waarin niet alleen een nieuw ecosysteem geïntroduceerd wordt, maar ook een duidelijke splitsing heeft plaatsgevonden tussen rijk en arm. Hierdoor zijn dus ook de vernietigende gevolgen van ons kapitalisme te zien, omdat de rijken steeds rijker worden en zichzelf uit universele rampen kunnen kopen door hoge beschermende Citadellen te bouwen. Toch geeft de wereld van de armen een gevoel van terug-naar-de-basics, wat op zichzelf iets rustgevends heeft. De beelden zijn in elk geval prachtig met een belichting waarbij cinematograaf Feliksas Abrukauskas geïnspireerd was door de schilderijen van Johannes Vermeer en Rembrandt van Rijn.

‘Vesper Chronicles’ is een pareltje onder de sciencefiction films en mag zeker geprezen worden voor de wereld die er gebouwd is. Hoewel de film soms iets aan de langzame kant is, is dit om de beelden en de nieuwe plantsoorten goed in je op te nemen. De karakters zijn goed uitgewerkt, tot aan de aan bed gekluisterde vader aan toe. Wat de film vooral doet, zeker in deze onduidelijke tijd, is je laten nadenken over het klimaat en hoe een toekomst eruit zou kunnen zien als we niet snel handelen. Dit doet de film zonder je echt af te schrikken, maar eigenlijk gerust te stellen dat deze wereld niet per se een uitzichtloze toekomst hoeft te hebben. In een wereld waar arm en rijk bruut van elkaar gescheiden zijn en de mensheid een fragiel bestaan heeft gekregen, zie je dat er altijd een sprankje van hoop aanwezig is en dat mensen meer dan capabel zijn om met hun creativiteit een betere toekomst te bouwen.

Sanne Brands

Speciale vertoning: Imagine Fantastic Film Festival 2022
DVD- en blu-ray-release: 7 februari 2023