Where’d You Go, Bernadette (2019)

Recensie Where'd You Go, Bernadette CinemagazineRegie: Richard Linklater | 105 minuten | komedie, drama | Acteurs: Cate Blanchett, Billy Crudup, Emma Nelson, Kristen Wiig, Patrick Sebes, Zoe Chao, Lee Harrington, David Paymer, Megan Mullally, Laurence Fishburne, Steve Zahn, Patrick Jordan, Shaun Cameron Hall, Kathryn Feeney, Richard Robichaux, Amy Rayko

Wanneer een van de beste regisseurs van zijn tijd (Richard Linklater) een film maakt met een van de meest talentvolle actrices van haar generatie (Cate Blanchett), is het slechts een understatement om te zeggen dat daar hoge verwachtingen van zijn. Menig filmliefhebber zal bij het horen over het nieuws van deze samenwerking enthousiast zijn geworden. Een film van Linklakter met Blanchett in de hoofdrol zou tenslotte onder elke omstandigheid een groot succes moeten zijn, toch? ‘Where’d You Go, Bernadette’ bewijst ons in dat opzicht echter het tegendeel.

Het idee achter ‘Where’d You Go, Bernadette’ is interessant – de ooit succesvolle architect Bernadette Fox (Blanchett) heeft een hekel aan haar hedendaagse bestaan. Ze ergert zich aan de stad waar ze met haar gezin woont, aan haar oude collega’s, aan haar buren en voornamelijk aan de ouders van de kinderen die met haar dochter Bee (Emma Nelson) naar school gaan. Bernadette lijdt ook aan angst- en slaapstoornissen, terwijl ze het grootste deel van haar dag thuis doorbrengt en haar virtuele assistent Manjula allerlei onzinnige bestellingen doorstuurt. Echtgenoot Elgie (Billy Crudup) vindt het de hoogste tijd voor een interventie. Tot zijn spijt komt het echter niet zover, want Bernadette verdwijnt spoorloos. Dochter Bee probeert wanhopig te achterhalen waar ze heen is gegaan. Tijdens deze zoektocht ontdekt ze dat haar moeder een heel geheim leven leidde waar ze niets van af wist.

Richard Linklater heeft zijn bekendheid als regisseur vooral verdiend door de films waarin het lijkt alsof hij het leven van zijn personages gewoon rustig op het grote scherm laat voortkabbelen. In ‘Dazed and Confused’ (1993) ligt de focus van zijn verhaal op een groep afgestudeerde middelbare scholieren die hun net verkregen vrijheid gebruiken om te gaan feesten. In zijn tot op heden driedelige ‘Before’ -serie volgt hij Ethan Hawke en Julie Delpy als Jesse en Céline gedurende één dag en observeert hoe hun liefdesverhaal zich ontwikkelt. En in ‘Boyhood’ (2014) toont Linklater het proces van een opgroeiende jongen over een periode van maar liefst twaalf jaar, waarbij hij net zoals zijn acteurs telkens ouder werd. Zijn nieuwste film ‘Where’d You Go, Bernadette’ is waarschijnlijk de film die zijn handtekening het minst draagt. De film is namelijk een voorzichtige boekverfilming van de bestseller van Maria Semple. Het is moeilijk om te bepalen waarom Linklater dit boek heeft willen verfilmen, maar het is wel duidelijk dat er heel wat verloren is gegaan tijdens de bewerking.

Linklater heeft met deze verfilming te veel hooi op zijn vork genomen. Er is hier geen één verhaalelement wat een volwaardige behandeling krijgt. ‘Where’d You Go, Bernadette’ is een film die als een gevolg daarvan alle kanten op trekt. Enerzijds is het drama over een uiteengevallen familie, maar anderzijds is het ook een komedie met eigenzinnige slapstick-momenten. Een Linklater-film bevat meestal beduidend meer en betere humor. Cate Blanchett probeert desondanks de mankementen van het script een goede acteerrol af te leveren. Daar slaagt zij verbazingwekkend genoeg met verve in. Zij weet de excentriciteit en de tragedie van haar personage perfect uit te drukken. Af en toe lijkt de rol een tikkeltje op haar Oscar-winnende rol in ‘Blue Jasmine’ (2013), maar ze doet het zo goed dat dit haar vergeven mag worden. Voor Linklater valt een minder goed argument te maken. Linklater, wiens oeuvre vooral wordt gekenmerkt door weinig plot en veel dialogen, geeft hier nalatig zijn grootste kracht uit handen. De filmmaker heeft meer in zijn mars.

Len Karstens

DVD-release: 2 september 2020