Wonder Woman 1984 (2020)

Recensie Wonder Woman 1984 CinemagazineRegie: Patty Jenkins | 151 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Gal Gadot, Chris Pine, Kristen Wiig, Pedro Pascal, Robin Wright, Connie Nielsen, Lilly Aspell, Amr Waked, Natasha Rothwell, Ravi Patel, Oliver Cotton, Lucian Perez, Gabriella Wilde, Kelvin Yu, Stuart Milligan, Shane Attwooll

Als een film teleurstelt, is dat altijd jammer. Het geeft aan dat er niet aan het verwachtingspatroon van het publiek is voldaan. In het geval van ‘Wonder Woman 1984’ is dat extra sneu, omdat deze film ook nog eens te lijden had onder de coronacrisis. Deze blockbuster werd uitgesteld en heeft een bioscooproulatie gemist. Jammer, maar aan de andere kant niet vervelend voor mensen die deze superheldinnenfilm op het witte doek willen zien omdat ze nu hun geld in hun zak kunnen houden. Deze film is namelijk niet zo best…

In ‘Wonder Woman 1984’ draait het om Diana Prince alias Wonder Woman (een charismatische Gal Gadot). Deze superheldin leeft een anoniem leven en probeert haar overleden liefde Steve Trevor (een overbodige rol voor Chris Pine) te vergeten. Als ze hoort van de Dreamstone – een relikwie waarmee dromen werkelijkheid kunnen worden – wenst ze dat haar grote liefde tot leven komt. De in financiële problemen geraakte charlatan Maxwell Lord (een schmierende Pedro Pascal) aast ook op deze steen. Ondertussen maakt de verlegen en nerdy Barbara Ann Minerva (Kristen Wiig) ook gebruik van het magische object en verandert ze in de monsterlijke Cheetah. De Dreamstone heeft echter een gevaarlijke kant en eist zijn tol van alle gebruikers.

Regisseur Patty Jenkins is er helaas niet in geslaagd een waardige opvolger in te blikken van ‘Wonder Woman’ uit 2017. Dat ligt aan een zwik factoren. Het eerste is het verhaal. ‘Wonder Woman 1984’ probeert luchtiger en komischer uit de hoek te komen en daarin faalt Jenkins behoorlijk. Er is voor gekozen om het verhaal in de jaren 80 van de vorige eeuw af te laten spelen. Het enige doel hiervan is om los te gaan met permanentjes, schoudervullingen en neonkleuren. Pine is daar een geweldig voorbeeld van, omdat hij voornamelijk ingezet wordt om in vreemde kleren uitgedost rond te lopen. Hij is de komische noot en heeft weinig diepgang, terwijl zijn terugkeer juist emotioneel moet zijn (het was Wonder Womans diepste wens om haar verloren liefde terug te krijgen).

Ook de origine van Cheetah verdient geen schoonheidsprijs. De karikaturaal sullig neergezette Barbara (Wiig met bril en lelijke luipaardlegging) verandert na haar wens om net zo sterk en zelfverzekerd te zijn als Diana Prince in een stoere dame met stijlvolle outfit zonder bril. Jenkins komt niet verder dan clichés en heeft bijster weinig te vertellen. In de eerste solofilm rond Wonder Woman stipte Jenkins de impact van oorlogen aan en liet ze een godin kennismaken met de tekortkomingen van de mensheid. Dat leverde een mooie, gevoelige film op die ook nog eens een paar stevige actiescènes had. De opvolger is vooral vulsel. De actiescènes zijn veel te kort en lang niet zo memorabel als in het eerste deel. Het eindgevecht met Cheetah kenmerkt zich door zwalkende camerabewegingen, slechte GCI en een onduidelijke setting. De knokpartij is zo donker dat het gevecht amper te volgen is.

‘Wonder Woman 1984’ mist een hart. Dit is duidelijk een film die tot stand is gekomen, omdat een eerste deel zeer succesvol was. Deze productie komt over als een haastklus, terwijl dat juist niet het geval was. Er is veel tijd uitgetrokken voor deze film, maar dat komt niet goed naar voren. Gadot moet het vooral van haar uitstraling en warmte hebben en niet van haar acteerwerk. Haar charisma zorgt ervoor dat je graag naar deze dame kijkt en haar als inleefbare superheldin ziet. Het is echter niet genoeg om de volle speelduur – 150 minuten is veel te lang voor een film die zo weinig te vertellen heeft – te boeien. Wat rest is een mislukte film die nergens de juiste snaar weet te raken. ‘Wonder Woman 1984’ is niet grappig, spannend, spectaculair of charismatisch. Met een strakkere regie, beter acteerwerk en een meer consistent verhaal had hier een waardige opvolger ingezeten. In de huidige vorm is dit een langdradige en overbodige stripverfilming.

Digital download-release: 31 maart 2021
VOD-release: 7 april 2021
DVD-, blu-ray- en 4K UHD-release: 7 april 2021