Young Adult (2011)

Regie: Jason Reitman | 94 minuten | drama, komedie | Acteurs: Charlize Theron, Patton Oswalt, Patrick Wilson, Elizabeth Reaser, Collette Wolfe, Jill Eikenberry, Richard Bekins, Mary Beth Hurt, Kate Nowlin, Jenny Dare Paulin, Rebecca Hart

Op het eerste gezicht lijkt ‘Young Adult’ niet veel meer dan de zoveelste romantische komedie. De film vertelt het verhaal over Mavis (Charlize Theron), een vrouw van eind dertig die nog steeds de levensstijl van een puber heeft. Ze woont in Minneapolis en schrijft tienerboeken. Helaas gaat het met haar boekenserie niet al te best, de mensen zijn er een beetje op uitgekeken. Daarnaast heeft ze net een mislukt huwelijk achter de rug. Om haar (liefdes)leven een nieuwe impuls te geven, besluit Mavis terug te gaan naar haar kleine, rustige geboortedorp Mercury en op zoek te gaan naar de vlam van haar tienerjaren, de inmiddels gelukkig getrouwde en net vader geworden Buddy Slade (Patrick Wilson).

Tot zover allemaal niks nieuws onder de zon. Gelukkig blijkt al snel dat ‘Young Adult’ veel meer te bieden heeft dan een simpel verhaal en een paar leuke grappen. Regisseur Jason Reitman bewees in het verleden al met de film ‘Juno’ (2007) dat hij weet hoe hij een goede komedie moet maken. En hoewel ‘Juno’ wel een stukje serieuzer en dramatischer is, weet Jason Reitman met ‘Young Adult’ opnieuw een hoog niveau te halen. Het is met name het karakter van Mavis dat blijft hangen. De manier waarop ze vecht tegen het ouder worden en zichzelf nog steeds blijft zien als het enorm populaire meisje dat ze op de middelbare school was, zorgt zeker voor een aantal leuke scènes. Zo geeft ze openlijk toe alcohol verslaafd te zijn en is ze heerlijk (misplaatst) arrogant. Hoewel Mavis het bloed onder ieders nagels vandaan haalt in de film, is het de makers toch gelukt ervoor te zorgen dat je jezelf als kijker verbonden voelt met haar. Ze is grappig, op een aandoenlijke manier wanhopig en uiteindelijk ook een beetje zielig, waardoor het niet moeilijk is om sympathie voor haar te voelen.

Daarnaast probeert ‘Young Adult’ niks te forceren. Er zitten (vrijwel) geen overbodige scènes in en ook de bijrollen worden goed ingevuld. Zo komt Mavis in Mercury al snel de ene na de andere bekende van de middelbare school tegen, maar stuk voor stuk zit niemand echt op haar terugkomst te wachten. De grootste bijrol is voor Matt (Patton Oswalt). Hij heeft op de middelbare school een nogal traumatische ervaring gehad en loopt hierdoor de rest van zijn leven op krukken. De ietwat klungelige Matt is een welkome toevoeging en de manier waarop hij Mavis op de zinloosheid van haar daden probeert te wijzen (en de wijze waarop Mavis blijft weigeren dit zelf ook in te zien) levert zeker een aantal leuke momenten op.

Hoewel de hele film lang het gevaar voor te grote clichés op de loer blijft liggen wordt ook dit gevaar toch mooi omzeild. Waar andere soortgelijke films (denk aan ‘Bad Teacher’ waar Cameron Diaz eveneens ten koste van alles de man van haar dromen probeert te versieren) vaak de fout maken door naar een clichématig einde toe te werken, valt dit in ‘Young Adult’ heel erg mee. De film blijft van begin tot eind verfrissend en vooral gewoon grappig. ‘Young Adult’ is dan ook een prima komedie die voor elk publiek de moeite meer dan waard is.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 1 maart 2012
DVD- en blu-ray-release: 1 augustus 2012