Youngblood (1986)

Regie: Peter Markle | 110 minuten | drama, romantiek, sport | Acteurs: Rob Lowe, Cynthia Gibb, Patrick Swayze, Ed Lauter, Jim Youngs, Eric Nesterenko, George J. Finn, Fionnula Flanagan, Ken James, Peter Faussett, Walker Boone, Keanu Reeves, Martin Donlevy, Harry Spiegel, Rob Sapienza, Bruce Edwards, Lorraine Foreman, Catherine Bray, Jain Dickson, Barry Swatuk, Michael Legros, Murray Evans

Wat voetbal is voor ons Nederlanders is ijshockey voor de gemiddelde Canadees: de nationale sport, die zowel breed beoefend als landelijk door een grote schare fans gevolgd wordt. De rol die de bal hier speelt in de levens van veel jongetjes die dromen van een carrière als profvoetballer is op de bevroren vijvertjes en meren in het immense Canada weggelegd voor pucks en hockeysticks. De meeste Canadezen met serieuze sportieve ambities dromen dan ook van een loopbaan in de National Hockey League (NHL), de Noord-Amerikaanse profcompetitie die geldt als het walhalla voor elke ijshockeyer. Maar de NHL halen is geen gemakkelijke opgave, want om een topijshockeyer te kunnen worden moet je niet alleen goed kunnen schaatsen en aardig om kunnen gaan met een hockeystick, maar tevens bikkelhard zijn. Op het ijs krijg je namelijk geregeld te maken met vernietigende charges van schaatsende mannen op volle snelheid die schoon aan de haak een kilo of honderd wegen.

In ‘Youngblood’ volgen we de zeventienjarige Dean Youngblood (een nog piepjonge Rob Lowe), een buitengewoon getalenteerde ijshockeyer uit het Amerikaanse plattelandsplaatsje Stanton. Dean is zeer ambitieus en wil zo snel mogelijk doordringen tot de NHL. Om die droom te realiseren, moet hij eerst proberen om een plek bij de Hamilton Mustangs, een Canadees opleidingsteam, te bemachtigen. Na de gebruikelijke inwijdingsrituelen en aanloopproblemen vindt Dean gaandeweg zijn draai in Hamilton en raakt hij bevriend met Derek Sutton (Patrick Swayze), de charismatische aanvoerder van de Mustangs.

‘Youngblood’ is in veel opzichten een typische sportfilm. De hoofdrolspeler/held is een typische outsider die op weg naar zijn droom talloze horden moet overwinnen zoals een gebrek aan ervaring, lastige coaches en uiterst gemene tegenspelers. De nemesis van Dean is Racki, een knokgrage ijshockeyer die het spel het liefst vuil speelt en er een welhaast satanisch genoegen in schept om tegenstanders zwaar te blesseren of een paar tanden uit de mond te slaan. De grofgebekte en bebaarde vechtersbaas is de ultieme tegenpool van Dean, juist een speler die fysiek wat aan de lichte kant is en het vooral moet hebben van zijn snelheid en uitmuntende stickcontrole. De archetypische tegenstelling tussen de zuivere atleet en de klassieke brawler dus. In veel opzichten bewandelt ‘Youngblood’ de gebaande paden. De klassieke ontgroening, de soms moeizame relatie met de coach en sommige ploeggenoten, de uiteindelijke acceptatie, de tijdelijke tegenslagen en de niet altijd geheel geloofwaardige ontknoping beantwoorden grotendeels aan de clichés die je met een sportfilm van dit type associeert. Uiteraard is de prent ook overgoten met een romantisch sausje, in dit geval de ontluikende kalverliefde tussen Dean en Jessie Chadwick, niet toevallig de dochter van de coach.

Ondanks de voorspelbaarheid is ‘Youngblood’ toch een film die lekker wegkijkt. De actie op het ijs is best goed en stijlvol in scène gezet, terwijl de hoofdpersonen gemakkelijk de sympathie van de kijker opwekken. Extra leuk is dat ‘Youngblood’ een karakteristiek filmisch tijdsdocument is. Alles aan de film ademt de sfeer van de eighties. De kapsels, de soundtrack, de belichting, de plekken waar de film zich afspeelt, het is een feest der herkenning voor iedereen die (deels) in de jaren tachtig van de twintigste eeuw is opgegroeid en een zwak heeft voor films uit dit tijdvak. Oscarmateriaal is ‘Youngblood’ zeker niet, maar als je op zoek bent naar een aardige en lichtvoetige sportfilm met een vleug romantiek is deze prent zeker de moeite waard.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 6 november 1986
DVD-release: 25 oktober 2013