3 coeurs (2014)

Regie: Benoît Jacquot | 108 minuten | drama | Acteurs: Benoît Poelvoorde, Charlotte Gainsbourg, Chiara Mastroianni, Catherine Deneuve, André Marcon, Patrick Mille, Cédric Vieira, Thomas Doret, Francis Leplay, Jean-Louis Croquet, Xavier Briere, Nicolas Simon, Caroline Piette, Tien Shue, Xiaoxing Cheng, Bruno Balvay, Christian Minakian

Bruce Springsteen zong het 35 jaar geleden al: ‘2 hearts are better than 1’. En wie zijn wij om aan the Boss te twijfelen? Maar zouden 3 harten dan ook beter zijn dan 2? Het antwoord krijgen we in ‘3 Coeurs’, een Frans drama over een driehoeksverhouding tussen 2 zussen en een accountant. Een film die duidelijk maakt waarom Springsteen zich beperkte tot 2 harten.

‘3 Coeurs’ begint met een toevallige ontmoeting in de Provence. Een accountant strandt in een stadje nadat hij de laatste trein naar Parijs heeft gemist. Een nachtelijke ontmoeting met een jonge vrouw leidt tot een afspraakje in Parijs. De man krijgt op weg naar dat afspraakje een hartaanval, de vrouw vertrekt naar Minneapolis, de man keert terug naar het stadje, wordt verliefd op weer een andere vrouw, en heeft geen idee dat zij de zus is van de vrouw van de gemiste afspraak. En dan is ‘3 Coeurs’ nog maar net onderweg.

Aan het begin van de film kondigen onheilspellende klanken aan dat we een noodlotsdrama voor de kiezen krijgen. Daarin draait het van oudsher meer om menselijke driften dan om een logisch en coherent plot. Sterker nog, het past helemaal bij het genre dat een man op weg naar een beslissende ontmoeting een hartaanval krijgt. Dat de man de enige is met een hartkwaal verbaast al wat meer, gezien de sloffen sigaretten die er hier doorheen gaan.

Dat het verhaal meer constructie is dan realiteit vormt dus geen probleem. Maar de uitbeelding van een verzengende liefde overtuigt hier niet. Anno 2014 ziet zo’n obsessieve liefde er eerder uit als een psychische kwaal dan een romantisch ideaal. We begrijpen nooit waarom de accountant zijn gerieflijke leven op het spel wil zetten voor een paar minuten blinde passie. Bijkomend probleem is dat we de chemie niet voelen. Charlotte Gainsbourg en Benoît Poelvoorde zijn prima acteurs, maar samen wil het niet lukken. Chiara Mastroianni overtuigt wel volledig als zus Sophie.

Wat resteert is mooie muziek, de sfeervolle straatjes van Valence, een bedachtzaam tempo en een welwillende voiceover, die ons regelmatig even bijpraat hoe het onze 3 helden is vergaan. ‘3 Coeurs’ is dan ook geen straf om uit te zitten. Maar om te zeggen dat je hart hier een slag van overslaat, nou nee.

Bioscooprelease: 6 november 2014
DVD-release: 30 januari 2015