Against the Current (2009)

Regie: Peter Callahan | 94 minuten | drama | Acteurs: Joseph Fiennes, Samantha Sherman, Pell James, Justin Kirk, Elizabeth Reaser, Amy Hargreaves, Martin Shakar, Avery Glymph, Chad Brigockas, Tom O’Rourke, John Rue, Douglas Odell, Seth Kanor, Mary Tyler Moore, Constance Barron, Michelle Trachtenberg, Nimo Gandhi, Maggie Brown, Perry Callahan

‘Against the Current’ is een variant op de klassieke road movie. In plaats van dat de reis zoals in veel road movies vaak met de auto wordt gemaakt, wordt hij nu zwemmend afgelegd. In deze film staat Paul centraal die de Hudson wil over zwemmen om iets bereikt te kunnen hebben in het leven. Het is op 28 augustus vijf jaar geleden dat hij bij een ongeluk zijn vrouw en ongeboren baby kwijt raakte en op hun sterfdag wil hij deze speciale prestatie hebben neergezet. Hij trekt een paar weken uit om deze reis in etappes te zwemmen om dan op die speciale dag in New York aan te komen. Met hem mee reizen zijn beste vriend Jeff die op zijn beurt Liz uitnodigt om hem gezelschap te houden in de boot waarin hij meevaart terwijl Paul zwemt. Al snel wordt duidelijk dat Paul deze reis wil gaan maken als laatste daad voordat hij zelfmoord pleegt omdat hij niet verder kan leven zonder zijn vrouw en kind, Liz en Jeff hopen dat hij tijdens de tocht van gedachten zal veranderen.

‘Against the Current’ heeft een interessant uitgangspunt en doet gelukkig niet moralistisch over zelfmoord, maar toch komt het verhaal niet helemaal uit de verf. Dit is voor een groot deel te wijten aan het spel van Joseph Fiennes. Als grote naam van deze film (afgezien van een bijrol van Mary Tyler Moore) stelt hij nogal teleur. Hij weet duidelijk geen raad met zijn rol als beschadigde weduwnaar en staart vooral een beetje melancholisch bedoeld voor zich uit. Het is misschien cru, maar het kan je aan het einde niets schelen of hij nou zelfmoord gaat plegen of niet omdat hij totaal geen emotie laat zien. Justin Kirk is aardig als Jeff, maar speelt wel weer een beetje het personage dat hij altijd speelt. Zijn pogingen om nog iets van de grappig bedoelde oneliners die hij door het script toebedeeld krijgt te maken komen nogal gekunsteld over. Elizabeth Reaser doet het prima, maar is opgescheept met een personage dat nauwelijks uitgewerkt is. Zij moet vooral bezorgd voor zich uit staren in de boot. Positief punt is dat de tocht over de Hudson prachtig gefilmd is en dat dit gedeelte van de film in ieder geval heel aangenaam is om naar te kijken.

‘Against the Current’ had een heel interessante film kunnen zijn, maar omdat het verhaal en vooral het acteerwerk van Joseph Fiennes niet goed genoeg zijn, is het een nogal matig debuut van regisseur en schrijver Peter Callahan geworden. Het kijkt wel lekker weg allemaal, maar je bent de film nadat je hem hebt gekeken eigenlijk meteen alweer vergeten…

Sylvia Bakker