Alan Partridge: Alpha Papa (2013)

Regie: Declan Lowney | 90 minuten | komedie | Acteurs: Steve Coogan, Colm Meaney, Tim Key, Karl Theobald, Nigel Lindsay, Felicity Montagu, Dustin Demri-Burns, Simon Greenall, Phil Cornwell, Monica Dolan, Kieran Hodgson

Alan Partridge is een typetje van de Britse komiek Steve Coogan. Het personage werd begin jaren 90 bedacht en is sindsdien een populaire verschijning geworden in Groot-Brittannië. En terecht, want Partridge is de belichaming van alles dat gênant is aan de mensheid. Deze radiopresentator is een arrogant, kleinzerig, egoïstisch mannetje dat dankzij zijn zelfoverschatting continu in beschamende situaties belandt. Medelijden zul je niet snel met hem krijgen, want Partridge is met recht een loser. Hij verdient zijn zelfveroorzaakte pech.

Na twee televisieversies (seizoen 1 verscheen in 1997 en de opvolger in 2002) vond Coogan het tijd worden voor een speelfilm. In ‘Alan Partridge: Alpha Papa’ is de ooit zo veelbelovende presentator verdoemd tot een slecht beluisterde radioshow in een slaapstadje. Als de zender gaat reorganiseren, dreigt Partridge de zak te krijgen. Hij weet er echter voor te zorgen dat zijn collega Pat Farrell (Colm Meaney) door zijn toedoen de bons krijgt. Zijn ontslag valt hem zwaar en Farrell besluit een aantal DJ’s en de nieuwe zenderbaas te kidnappen. Partridge helpt de politie door als mediator op te treden. Slecht plan…

‘Alan Partridge: Alpha Papa’ is vintage Partridge. Coogan is zo vertrouwd met het personage dat hij deze rol wel kan dromen. Eigenlijk is Partridge een ontiegelijke zak, maar dankzij Coogans charisma en komische timing leef je toch met hem mee. Daarnaast zijn de one liners van de onwetende DJ weer geweldig. “You were listening to those softrock cocaine enthousiasts Fleetwood Mac,” is weer zo’n pareltje. De muziekliefhebber zal weer met gekrulde tenen naar het geraaskal van deze vent luisteren. Daarnaast is Coogan ook weer geniaal in enkele slapstickscènes (iets met een open raam en een vastzittende broek).

De belevenissen van Partridge zijn tenenkrommend. Eigenlijk wil je wegkijken, omdat het zo beschamend is maar je kunt het niet. Deze vorm van humor moet je wel liggen. Als je ‘Extras’ en ‘The Office’ te pruimen vind, zul je deze film ook kunnen waarderen. De bijrolbezetting is ook weer geweldig, want de fans van het typetje herkennen assistente Lynn Benfield, geflipte militair Michael the Geordie en de inmiddels afgekickte Dave Clifton. De film is iets toegankelijker dan de serie – de humor bevat meer slapstick en is iets minder lomp – en is een goede introductie voor nieuwkomers die nog niet bekend zijn met het fenomeen Alan Partridge.