Anna (2007)

Regie: Eric Oosthoek | 75 minuten | drama | Acteurs: Jelka van Houten, Jochum ten Haaf, Monic Hendrickx, Maryam Hassouni, Ids van der Krieken, Joep van der Geest, Spinvis, Hilde Breda

De film ‘Anna’ begint met een briefje van Brecht naar haar broer Stijn. “Lief broer. Ben geluk. Heb ja gezegd!” Dit briefje is het begin van de film maar tevens het einde van het verhaal. Brecht neemt hiermee afscheid van haar broer die zo goed voor haar heeft gezorgd en ze zegt hem dat ze gelukkig is. Dat de band tussen deze broer en zus zeer hecht is wordt met dit briefje meteen duidelijk. De titel van de film wijst naar Anna, de vrouw die tussen de twee in lijkt te staan. Tegelijkertijd is zij ook degene die hen juist bindt en die de band sterker heeft gemaakt. Eric Oosthoek verdient een dikke tien voor dit meesterwerkje dat Oscar-waardig zou kunnen zijn.

Wat is er toch met deze mysterieuze Anna? Door middel van flashbacks wordt duidelijk gemaakt wat er zich een jaar geleden af heeft gespeeld. Een jaar voordat Stijn zo stil en teruggetrokken werd en in zijn eigen wereld leefde. Een jaar voordat Brecht moeite kreeg met spreken. En een jaar voordat de broer/zus liefde tussen Brecht en Stijn deze bijzondere vorm heeft aangenomen.

De ouders van Stijn en Brecht waren 25 jaar getrouwd. Brecht was dolverliefd en ze waren een standaard gelukkig gezinnetje. Als ze na het feest naar huis rijden en de mooie Anna aanrijden met de auto komt er een eind aan dit geluk. Hun ouders overlijden en Brecht en Stijn moeten samen verder leven met hun verdriet. Een jaar later zijn ze nog steeds bezig met hun verwerkingsproces als Anna ineens weer opduikt in hun leven. Zij zorgt voor veel verwarring in hun leven maar dit hebben zij nodig om alles af te sluiten en opnieuw gelukkig te kunnen worden.

‘Anna’ is een film waar weinig in gepraat wordt maar veel in wordt gezegd. Met gezichtsuitdrukkingen, emoties en andere gebeurtenissen wordt het verhaal aan de kijker verteld. Regisseur Eric Oosthoek heeft de kijker wel een handje geholpen om de film te kunnen interpreteren. Je kunt je eigen verhaal erbij maken maar het verhaal dat de regisseur je duidelijk wil maken komt steeds weer naar voren door middel van subtiele hints. De ervaren filmkijker heeft het verloop van het verhaal en de onderlinge relaties misschien al snel door. De minder ervaren filmkijker zal pas op het laatste moment door hebben hoe het verhaal in elkaar steekt of misschien wel helemaal niet. Dit is allemaal niet erg, de film kent genoeg mooie momenten om het de moeite waard te maken, zoals het prachtige acteerwerk van het bekende ‘zusje van Carice’, Jelka van Houten, die in deze film zeker niet onder doet voor haar getalenteerde zus. Ook de omgeving is prachtig, de rust en de gemoedelijkheid van het platteland waar iedereen elkaar kent geven de film een intieme sfeer mee. De chemie tussen Stijn en Brecht straalt van het doek af. Monic Hendrickx als Anna is overtuigend als echte femme fatale.

Wat is nu eigenlijk een goede film? Wat maakt een film de moeite waard of wat geeft een film het recht op een maximaal aantal sterren? Een film moet je in de eerste plaats raken en boeien. Hij moet goed in elkaar zitten en mooi zijn om naar te kijken. Hij mag niet te langdradig worden. Het verhaal moet goed uitgewerkt worden met goede acteurs en een mooie omgeving. Maar het belangrijkste criterium om een film te beoordelen is door te kijken of de film voor herhaling vatbaar is. Zou je ‘m nog eens willen kijken en als dat het geval is, zou de film dan net zo bijzonder zijn als de eerste keer? Bij de film ‘Anna’ is dit zeker het geval. En dat is bijzonder, zeker voor een Nederlandse telefilm.

Eveliene Sanders