Assault on Precinct 13 (2005)

Regie: Jean-François Richet | 109 minuten | actie, drama, thriller, misdaad | Acteurs: Ethan Hawke, Laurence Fishburne, John Leguizamo, Maria Bello, Drea de Matteo, Gabriel Byrne, Brian Dennehy

‘Assault on Precinct 13’ is een remake van de gelijknamige klassieker uit 1976 die werd geregisseerd door John Carpenter. Twee Franse filmproducers kwamen eind jaren negentig op het idee om deze remake te maken. Ze kregen uiteindelijk toestemming van John Carpenter, maar op voorwaarde dat Jean-François Richet (regisseur van o.a. ‘Crack City’) de film zou regisseren. Richet op zijn beurt wilde beslist dat de nieuwe versie van ‘Assault on Precinct 13′ in de Verenigde Staten opgenomen zou worden, met Amerikaanse acteurs. Hij schreef samen met James DeMonaco (schrijver van het script van ‘The Negotiator’) een aangepast script, met een aantal plotwendingen die in het origineel niet voorkwamen.

Richets voornaamste doel was om van de remake van ‘Assault on Precinct 13’ nog meer een psychologische thriller te maken dan het origineel. De personages moesten daarom ook meer diepgang krijgen. Er moet gezegd worden dat zowel Ethan Hawke als Laurence Fishburne er goed in slagen om die gewenste diepgang aan hun rollen mee te geven. Hawke is op dreef als de gedesillusioneerde agent Roenick, en Fishburne is ijzersterk als de meedogenloze moordenaar Bishop. Grappig is de rol van John Leguizamo als de junkie Beck. Met zijn onophoudelijke gebabbel werkt hij iedereen op de zenuwen. Helaas zijn de vrouwenrollen niet zo sterk. Drea de Matteo is als Iris niet meer dan het stereotype verleidster en Maria Bello is in haar rol van de psychologe Alex overdreven neurotisch en bij vlagen zelfs erg irritant.

Het gegeven dat de agenten in deze versie van ‘Assault on Precinct 13’ niet worden belaagd door criminelen maar door corrupte agenten, is iets dat volgens regisseur Richet erg bij deze tijd past. Mensen hebben tegenwoordig steeds minder vertrouwen in gezagsdragers, en dat wou Richet ook weerspiegeld zien in deze film. Maar het blijft de vraag of een kleine groep corrupte agenten in staat zouden zijn om de nogal grootschalige belegeringsactie uit te voeren die hier getoond wordt.

De spanning wordt in ‘Assault on Precinct 13’ zeer vakkundig opgebouwd. Er zijn eigenlijk geen ‘dode’ momenten te bespeuren in het verhaal. Over het geheel genomen is deze film een degelijke, goedgemaakte actiethriller die garant staat voor bijna twee uur vermaak. Niets meer en niets minder.

Saskia Blokker

Bioscooprelease: 31 maart 2005