Bad Ass (2012)

Regie: Craig Moss | 86 minuten | actie, drama | Acteurs: Danny Trejo, Charles S. Dutton, Ron Perlman, Joyful Drake, Patrick Fabian, John Duffy, Winter Ave Zoli, Danny Woodburn, Donzaleigh Abernathy, David A. Arnold, Erik Betts, Jennifer Blanc, Kevin Patrick Burke, Robert Sean Burke, Ezra Buzzington, Isabella Cascarano, Tonita Castro

Na gediend te hebben in Vietnam, vervalt Frank Vega eenmaal terug in de Verenigde Staten in een marginaal bestaan. In de steek gelaten door de maatschappij en afgewezen door een hele stoet potentiële werkgevers, begint Frank een hotdogstand om toch aan de kost te komen. Nadat hij veertig jaar een bescheiden leven aan de onderkant van de maatschappij heeft geleid, wordt Frank plotsklaps een held als hij in de bus een oude man te hulp schiet en noodgedwongen twee baldadige skinheads in elkaar beukt. Zijn optreden wordt gefilmd en groeit uit tot een hit op YouTube, wat Frank landelijke faam en de geuzennaam Badass oplevert. Plots behoort hij tot de gewilde gasten in talkshows en mag hij politieagenten geregeld vergezellen op hun dagelijkse patrouilles. Het leven van Frank Vega lijkt dus eindelijk de goede kant op te gaan, totdat zijn beste vriend Klondike wordt vermoord door trawanten van de corrupte burgemeester Williams (vertolkt door Ron ‘Clay Morrow’ Perlman). Gefrustreerd door de daadkracht van de politie, besluit Frank om zelf op zoek te gaan naar de daders en ze te laten boeten voor hun lafhartige wandaad.

Een blik op de Hollywoodgeschiedenis leert ons dat er in de filmwereld altijd al rijkelijk klassieke vigilantes hebben rondgelopen, bovengemiddeld sterke en de vechtkunst beheersende wrekers die opererend in alle eenzaamheid de strijd aanbinden met het onrecht en allerlei corrupt of misdadig rapaille. Met name acteurs als Clint Eastwood, Charles Bronson en Steven Seagal hebben veel van hun faam te danken aan dergelijke rollen. Hoewel ‘Bad Ass’ de nuance en het vernuft mist van klassiekers in het wrekersgenre als ‘Death Wish’, ‘Dirty Harry’ of ‘Pale Rider’ en minder grafisch en rauw is dan bijvoorbeeld ‘Walking Tall’ of ‘The Punisher’, is de thematische insteek (met dien verstande dat Vega geen pistolen en messen, maar vrijwel alleen zijn vuisten gebruikt) vergelijkbaar: een man is het onrecht en de verloedering die hij om zich heen ziet spuugzat en besluit eigenhandig in te grijpen om recht te zetten wat onschuldige mensen in zijn directe omgeving is aangedaan.

Hoewel het verhaal dat ten grondslag ligt aan ‘Bad Ass’ er een is van het type dertien in een dozijn en de film niet uitblinkt door een al te vindingrijk script, is de prent toch best vermakelijk. Dat komt in de eerste plaats door Danny Trejo. De rol van een door de zware beproevingen van het leven getekende Vietnamveteraan past de ruige Latino als een handschoen. Bovendien is het maar een enkele acteur gegeven om geloofwaardig over te komen als een oude vechtersbaas die grotendeels zonder het gebruik van wapens vakkundig en hardhandig de vloer aanveegt met zijn vaak veel jongere tegenstanders. De actiescènes in ‘Bad Ass’ zien er door de bank genomen goed uit, terwijl de film ook niet geheel gespeend is van de nodige lichtkomische intermezzo’s.

‘Bad Ass’ is overduidelijk een film van de categorie van dik hout zaagt men planken, maar dat neemt niet weg dat het een prent is die lekker wegkijkt en zeker een klein anderhalf uur aardig vermaak biedt. En zeg nou eens eerlijk: stiekem zouden we allemaal maar wat blij zijn met heldhaftige, integere knuffelmacho’s als Frank Vega die op weinig fijnzinnige en heerlijk politiek incorrecte wijze afrekenen met het uitschot dat ook in werkelijkheid veel straten bevolkt.

Frank Heinen

DVD-release: 5 september 2012