Barbie & het diamantkasteel – Barbie & The Diamond Castle (2008)

Regie: Gino Nichele | 80 minuten | animatie, familie, fantasie | Originele stemmencast: Kelly Sheridan, Melissa Lyons, Cassidy Ladden, Chantal Strand, Maryke Hendrikse, Lara Janine, Kathleen Barr, Mark Acheson, Scott McNeil, Jeremy From, Noel Johansen, Nicole Oliver, Heather Doerkson, Michael Dobson, Ron Halder, Linda Sorenson, Veena Sood | Nederlandse stemmencast: Laura Vlasblom, Alexandra Alphenaar, Willemijn Verkaik, Tony Neef, Cystine Carreon, Bas Keijzer, Paul klooté, Marloes van den Heuvel

‘Barbie & het diamantkasteel’ is na ‘Barbie: Mariposa’ de tweede in 2008 rechtstreeks op dvd verschenen Barbie film. Ook deze CGI film gaat over Barbie gerelateerde figuurtjes, en vergezelt daarmee een productlijn aan poppen en andere merchandise die voor de release van de film al in de speelgoedwinkels liggen. ‘Barbie & het diamantkasteel’ is – hoe kan het ook anders – een regelrechte formulefilm; de verplichte elementen zijn allemaal aanwezig: vriendschap, veel bloemen, sterretjes, en magie. Ook de boosaardige vijand ontbreekt niet en uiteraard is er iemand in nood, die door de heldin van het verhaal geholpen moet worden.

‘Barbie & het diamantkasteel’ wordt een musical genoemd, maar hoewel de film tamelijk gevuld is met poppy nummers, is die benaming toch niet helemaal juist. Het sprookje zit echter redelijk in elkaar, de film verloopt vlot en de liedjes liggen lekker in het gehoor, zowel in het Nederlands als in het Engels.  Als Barbie en haar beste vriendin Teresa aan het zingen zijn over hun hechte vriendschap, wordt het gezellige onderonsje verstoord door de binnenkomst van Stacie, die ruzie heeft gehad met Courtney. Om Stacie het belang van vriendschap bij te brengen, vertelt Barbie het verhaal van de twee hartsvriendinnen Liana en Alexa, die ook ooit dachten elkaar kwijt te zijn, iets dat de twee bijna fataal werd. Liana en Alexa wonen in een magische wereld en leven in een eenvoudig huisje van de opbrengst van hun bloemenverkoop. Ze houden enorm veel van muziek en samen zingen. Wanneer ze op een dag een oud vrouwtje helpen aan een maaltijd, terwijl ze zelf nauwelijks iets hebben, beloont zij hen met een cadeau: een lelijke spiegel. Liana poetst de spiegel en verandert het in een prachtig met kleurige steentjes afgezet kleinood. Tijdens het zingen horen Liana en Alexa ineens een derde stem. Dit blijkt Melody te zijn. Melody heeft zich verstopt in de spiegel toen Lydia, één van de drie muzen van het diamantkasteel, de geboorteplaats van de muziek, besloot dat zij de enige muze wilde zijn en met haar pas verworven kwade krachten de andere twee muzen in steen veranderde. Melody roept de hulp in van Liana en Alexa, want als Lydia overwint, zal de hele wereld veranderen in een troosteloze bende. Met hulp van twee schattige puppies, Sparkles en Lillie, en een knappe, maar wel verwaande tweeling, moeten Alexa en Liana Lydia en haar gemene vliegende slang zien te verslaan.

De CGI kan er net mee door, zo mankeert er nogal eens wat aan de gezichtsuitdrukkingen en de kapsels zien eruit alsof ze met tien bussen haarlak zijn bewerkt, zo stijf bewegen ze. Maar de kleuren zijn vrolijk en de boodschap is positief. Daarnaast worden de meisjes niet afgeschilderd als hulpeloze damsels in distress, maar komen zij ook heel ver zonder de hulp van de heren (voor wie zij aan het eind niet eens kiezen!). ‘Barbie & het diamantkasteel’ is daarom een prima en risicoloze aanvulling op de Barbiecollectie van elk jong meisje en anders een leuke introductie in de wereld van Barbie.