Batman: The Dark Knight Returns, Part 2 (2013)

Regie: Jay Oliva | 76 minuten | animatie, actie, misdaad, thriller | Originele stemmencast: Peter Weller, Ariel Winter, Michael Emerson, David Selby, Mark Valley, Carlos Alazraqui, Dee Bradley Baker, Paget Brewster, Maria Canals-Barrera, Townsend Coleman, Grey DeLisle, Robin Atkin Downes, Greg Eagles, Michael Jackson, Danny Jacob, Maurice LaMarche, Lex Lang, Yuri Lowenthal

In ‘Batman: The Dark Knight Returns, Part 1’ leerde je een gepensioneerde Bruce Wayne kennen. Sinds hij zijn alter ego – Batman dus – niet meer gebruikte, kwijnde niet alleen de misdaadbestrijder weg. Ook Gotham City is niet in beste staat. De geest van de jaren 80 – de hoge werkeloosheid en de dreiging van de koude oorlog – hangt als een donkere schaduw over het verhaal. De situatie in de fictieve stad is troosteloos en uitzichtloos. Jeugdbendes domineren de straten en linkse sympathisanten wimpelen alle problemen weg. In dit eerste deel wordt de mythe rond de caped crusader onderuit gehaald wordt. De rechtschapen superheld wordt door Miller ontleed (gefileerd eigenlijk) en gepresenteerd als een bittere man die een ongelijke strijd met de misdaad voert.

Als je het eerste deel niet hebt gezien bespaar je dan de moeite om ‘Batman: The Dark Knight Returns, Part 2’ aan te zetten, want zonder voorkennis is deze film onkijkbaar. Dit vervolg verspilt geen kostbare tijd en gaat verder waar het eerste deel eindigde. De fans weten wat ze kunnen verwachten, want deze film behandelt de laatste twee delen van de vierdelige miniserie ‘Batman: The Dark Knight Returns’. Het slotstuk van Frank Millers’ magnum opus bulkt van de actie en dat levert een spectaculaire boekverfilming op.

In ‘Batman: The Dark Knight Returns, Part 2’ besluit de Joker om een comeback te maken. Nadat zijn aartsvijand zich jarenlang koest had gehouden, werd de superschurk in een gesticht opgesloten. Nu Batman weer terug is, leeft de Joker weer op en smacht hij naar aandacht van zijn nemesis. Ondertussen heeft de Amerikaanse president ook van Batmans terugkeer gehoord en besluit hij grof geschut in te zetten om de gekostumeerde misdaadbestrijder een halt toe te roepen.

Een van de beste Amerikaanse graphic novels is op geweldige wijze verfilmd. Het hoogtepunt van deze animatiefilm is de allesbeslissende finale tussen Batman en de Joker. Beide zijn in de vijftig en uitgeblust. Het gevecht wordt ongecensureerd in beeld gebracht. Wie de strip gelezen heeft, weet wat dat betekent. Het geweld wordt meedogenloos in beeld gebracht.

Regisseur Jay Olivia is er goed in geslaagd om Millers rauwe en gewelddadige stijl naar het witte scherm te vertalen. De actie is bloederig en extreem lomp. De hoekige tekenstijl van Miller is knap nagebootst in deze cartoon. Deze stripverfilming is erg getrouw gedaan. De sterke soundtrack van Christopher Drake verdient een vermelding, want de sombere score versterkt de grimmige en soms zelfs naargeestige sfeer.