Bird People (2014)

Regie: Pascale Ferran | 128 minuten | drama, fantasie, romantiek | Acteurs: Josh Charles, Anaïs Demoustier, Roschdy Zem, Taklyt Vongdara, Geoffrey Cantor, Camélia Jordana, Radha Mitchell

Vliegveld Charles de Gaulle. Een komen en gaan van mensen. Ieder met hun eigen gedachten, gesprekken en waarnemingen. Iedereen hier is de hoofdrolspeler van zijn eigen leven. Wat hen bindt is de vaste blik waarmee ze de vlieghal doorkruisen. Een vastberadenheid die neigt naar een determinerende levenswijze. Allen bewegen zoals de maatschappij dat van hen verlangt. Het vliegveld is een ontzield mierennest. Ook de Amerikaanse zakenman Gary Newman en de Franse schoonmaakster Audrey Camuzet kunnen zich niet onttrekken aan het gevoel vast te zitten aan deze onzichtbare ketenen.

Hun alerte bewustzijn vraagt echter om een moment van rust. Precies daar waar het leven op zijn drukst is, nemen ze de ingrijpende beslissing om hun leven te veranderen. Hij is moegestreden door zijn zielloze werk waarvoor hij meer in het vliegtuig zit dan dat hij met zijn benen op vaste grond staat. De hotels waar hij verblijft zijn zo onpersoonlijk als steriele mortuaria. Zijn bezigheden in het buitenland en de bijbehorende taalbarrière zorgen ervoor dat hij door anderen wordt geleefd. Zij is een hardwerkende kamermeid in een voornaam vliegveldhotel. Door haar baas wordt ze overwerkt. Haar studie neemt al haar resterende tijd op. Voor de buitenwereld is ze onzichtbaar. Elke dag ziet er het zelfde uit. Spanning zoekt ze in de observaties van andere mensen. Beide zijn als gevolg eenzaam en ongelukkig. Ze leiden een leven dat onopgemerkt in een wenk voorbij kan zijn, zonder de geneugten van vrijheid. Voor beiden is het tijd voor verandering en het heft van hun eigen leven weer in eigen handen te nemen.

Zonder veel moeite weet regisseur Pascale Ferran hun ongeluk en eenzaamheid goed tastbaar te maken. De verdere uitwerking schommelt helaas veel heen en weer, waardoor de film als geheel tamelijk gekunsteld overkomt. ‘Bird People’ deelt het verhaal na de interessante openingssequentie in twee delen op. In het eerste deel wordt het vizier op Gary gericht. Zijn strubbelingen krijgen een achtergrond die zijn personage verder uitdiept. De scene waarin hij zijn vrouw vertelt dat hij haar verlaat voor een nieuwe start, is van een heerlijke pijnlijkheid.

Het staat in sterk contrast met het gedeelte van Audrey, waarin een meer fysieke dan psychologische benadering wordt gezocht. Dat uit zich in een geheimzinnige transformatie die Audrey letterlijk zo vrij als een vogel maakt. Technisch gezien ziet het er fraai uit, inhoudelijk blijft het vooral een gimmick.

Dat ‘Bird People’ uiteindelijk niet tot een voorspelbaar romantische einde leidt, siert de film. Echte vrijheid ligt niet in voorspelbaarheid, laat staan in lotsbestemming. Ook zonder elkaar waren de twee hoofdpersonages tot hetzelfde besef gekomen. Nu zijn ze niet meer dan elkaars katalysator in de zoektocht naar geluk. Die consistentie is fijn. Maar hoewel ‘Bird People’ absoluut enkele mooie beeldvondsten en krachtige scènes heeft, is de film in zijn geheel niet fijnzinnig genoeg en blijft het thema van wedergeboorte te veel steken in abstractie.

Wouter Los

Bioscooprelease: 14 augustus 2014
DVD-release: 18 november 2014