Bound (1996)

Regie: Andy Wachowski, Larry Wachowski | 108 minuten | actie, drama, misdaad | Acteurs: Jennifer Tilly, Gina Gershon, Joe Pantoliano, John P. Ryan, Christopher Meloni, Richard C. Sarafian, Mary Mara, Susie Bright, Margaret Smith, Barry Kivel, Peter Spellos, Ivan Kane, Kevin Michael Richardson

Andy en Larry Wachowski, beter bekend als de Wachowski-broers, braken eind jaren 90 wereldwijd door met het fenomenale sciencefictionspektakel ‘The Matrix’. Deze film kreeg nog twee vervolgen in de jaren daarna en inmiddels heeft de Matrixtrilogie zich met recht een plaatsje verworven in de filmgeschiedenis. ‘The Matrix’ was baandoorbrekend vanwege de waanzinnige special effects en spectaculaire stunts die vooral in de eerste twee delen volop aanwezig waren. De Wachowski-broers hadden het idee voor de Matrixtrilogie al langer in hun hoofd, maar uiteraard was dit een zeer kostbaar project en geen enkele studio wilde twee onbekende regisseurs die nog niet één film achter hun naam hadden staan een pak geld geven voor hun ambitieuze project. Laat eerst maar eens zien wat jullie kunnen, werd hen gezegd en zo geschiedde. ‘Bound’ werd gemaakt, hun debuutfilm, geschreven en geregisseerd door de broers en in deze film is ook al duidelijk hun talent te zien want ‘Bound’ is een uitstekende, meeslepende thriller.

Corky (Gina Gershon) is een lesbische ex-gevangene die als loodgieter werkt in een luxueus appartementencomplex. Ze ontmoet Violet (Jennifer Tilly), een donkere schone en haar man Caesar (Joe Pantoliano) die geld witwast voor de maffia. Tussen Corky en Violet heerst vanaf hun eerste ontmoeting een sterke erotische spanning. Ze hebben een heftige affaire en niet lang daarna besluiten ze Caesar te beroven van twee miljoen dollar die hij een dag moet bewaren voor een hoge maffioso. Het plan dat ze uitwerken met z’n tweeën is zeer intelligent en lange tijd gaat alles goed totdat Caesar een aantal onverwachte keuzes maakt en het voor Corky en Violet steeds lastiger wordt om er gezond en wel vandoor te gaan met het geld.

‘Bound’ opent met een scène waarin Corky vastgebonden en gewond in een kast ligt. Flarden van gesprekken zijn te horen die door haar hoofd schieten. Duidelijk is dat er iets goed fout is gegaan. Een onverwacht begin, als je de synopsis leest weet je wat het plan van de dames is en als dan de film begint met één van hen geboeid in een kast dan weet je dat er iets mis is gegaan en dat schept dat de nodige verwarring. Welkom in de wereld van de Wachowski-broers; misleiding, bedrog en de kijker op het verkeerde been zetten zijn hun handelsmerken.

Door de film zo te laten beginnen hebben de broers direct een uitstekende spanningsboog gecreëerd. Meteen al in het begin van de film als Corky en Violet elkaar ontmoeten wordt er een bepaald precedent geschapen dat zich de hele film voortzet. De scènes vloeien mooi in elkaar over en de agitatie neemt ook toe in elke scène waardoor er een goede dynamiek gecreëerd wordt. Het talent van de broers is hier ook al goed zichtbaar; de cinematografie is schitterend, de schietscènes zijn erg stijlvol en in slowmotion en ondanks dat de film zich voornamelijk op één locatie afspeelt is de onrust sterk voelbaar. Dit komt niet in de laatste plaats door de liefdesscènes tussen Corky en Violet die behoorlijk prikkelend zijn.

Het acteerwerk is uitstekend in ‘Bound’. De beste prestatie wordt neergezet door Joe Pantoliano die Caesar weergeeft als een kille gangster die langzaam de controle aan het verliezen is. Gina Gershon is ook erg goed als Corky, de vrouw met de meest sensuele mond van Hollywood is zeer overtuigend als stoere, mannelijke lesbienne.

‘Bound’ is een dualistische film over keuzes maken, over vertrouwen en over een driehoeksverhouding tussen twee vastberaden, opwindende vrouwen en een gangster. Een prachtige film waarin al duidelijk het vernuftige talent van de Wachowski-broers te zien is. De hele film ademt een bepaalde film noir sfeer uit, de belangrijkste kleuren zijn dan ook zwart, wit en rood en aan gevaarlijke vrouwen en artistieke shots ontbreekt het ook niet.

‘Bound’ is een voortreffelijke film en ook als je niks hebt met de Matrixtrilogie zal je volop kunnen genieten van deze prachtige, sensuele thriller.

Hendrik Dijkhuis

Bioscooprelease: 6 februari 1997