Creed (2015)

Regie: Ryan Coogler | 133 minuten | drama, sport | Acteurs: Michael B. Jordan, Sylvester Stallone, Tessa Thompson, Phylicia Rashad, Andre Ward, Tony Bellew, Ritchie Coster, Jaco ‘Stitch’ Duran, Graham McTavish, Malik Bazille, Ricardo McGill, Gabe Rosado, Wood Harris, Buddy Osborn, Rupal Pujara

Wie dacht dat Rocky Balboa zijn bokshandschoenen voorgoed had opgeborgen heeft het bij het juiste eind. In ‘Creed’ staat Adonis, de zoon van vriend/rivaal Apollo Creed, centraal. Regisseur/scenarioschrijver Ryan Coogler had na zijn alom geprezen debuut ‘Fruitvale Station’ de nieuwe projecten waarschijnlijk voor het uitkiezen. Het is dus wel verrassend te noemen dat hij koos voor een “vervolg” op één van de bekendste filmseries ooit. Dat hij naast het regisseren ook het scenarioschrijven van ‘Creed’ voor zijn rekening mocht nemen zal wel de doorslag hebben gegeven voor de jonge filmmaker, die overigens hierna aan de slag mag met Marvels ‘Black Panther’.

Ondanks een succesvolle carrière haalt Adonis Johnson (Michael B. Jordan) geen voldoening uit het leven. Hij voelt de roeping om zijn bestaan door te brengen als bokser, net als zijn vader Apollo Creed. Na wat illegale bokspartijen in Mexico en afwijzingen van trainers in Los Angeles beproeft hij zijn geluk in Philadelphia, thuishaven van Rocky Balboa (Sylvester Stallone) zijn vaders vriend en tevens grootste rivaal. Rocky voelt er eigenlijk weinig voor om Adonis te trainen, ondanks dat hij de zoon is van Apollo. Desalniettemin blijft Adonis in Philadelphia en begint hij te trainen bij Mighty Mick’s Gym. Al snel gaat Rocky toch overstag en blijken er voor hun allebei nog onverwachts grote uitdagingen in het verschiet.

‘Rocky Balboa’ werd algemeen beschouwd als het officiële afscheid van Sylvester Stallone als Rocky, maar gelukkig is dit niet het geval. Zijn vertolking van de gepensioneerde boksheld in ‘Creed’ is namelijk één van zijn beste. Hij weet de welbekende goedzak een overtuigende emotionele lading mee te geven. Het is vrijwel onmogelijk om geen sympathie voor de man op te brengen die met zijn gemompelde Cruijffiaanse uitspraken en zijn zichtbare verwondering over “the cloud” de lachers op zijn hand krijgt.

Ook Jordan blijkt een meer dan geschikte opvolger te zijn, al is het alleen al vanwege zijn uiterst afgetrainde lichaam. Net zoals zijn eerdere samenwerking met Coogler in ‘Fruitvale Station’ weet hij ook hier zijn personage uiterst geloofwaardig neer te zetten. Ook Tessa Thompson (Bianca) is er één om in de gaten te houden. In ‘Selma’ wist zij een relatief bescheiden rol memorabel in te vullen en dat is in ‘Creed’ niet anders.

Het zal fans van de filmserie opvallen dat Rocky naarmate de film vordert steeds meer op de legendarische trainer Mick begint te lijken, tot de muts aan toe. Daarnaast bedient Coogler de liefhebbers met de bekende trainingsmontages (ietwat minder kitscherig) en is het camerawerk tijdens de bokspartijen van een hoge kwaliteit.

Dit mag dan wel niet een officiële ‘Rocky’ film zijn qua titel, maar dit zou zomaar eens het beste deel kunnen zijn sinds het voor een Oscar genomineerde origineel. Ryan Coogler laat blijken dat de erfenis van de boksserie meer dan veilig is in zijn vakkundige handen. Hij weet door een zelfgeschreven script de voor de hand liggende clichés goed te omzeilen en wordt feilloos ondersteund door de pakkende acteerprestaties van hoofdrolspelers Stallone en Jordan. De tijd zal leren of we hier te maken hebben met de start van een nieuwe generatie boksfilms met Adonis Johnson in de hoofdrol. Aan stootkracht zal het in ieder geval niet liggen.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 21 januari 2016
DVD- en blu-ray-release: 18 mei 2016