Daniel Deronda (2002)

Regie: Tom Hooper | 200 minuten | drama, romantiek, geschiedenis | Acteurs: Hugh Dancy, Romola Garai, Jodhi May, Hugh Bonneville, Edward Fox, Amanda Root, David Bamber, Greta Scacchi, Barbara Hershey, Celia Imrie, Jamie Bamber, Allan Corduner, Michael Attwell, Jordan Frieda, Anna Steel, Nicholas Day, Marcus Baron, Josh Cole, Daniel Arden, Jacqueline Pearce, Lesley Stratton, Michael Elwyn, Daniel Marks, Sarah Marks, Georgie Glen, Delia Lindsay, Nickolas Grace, Raymond Brody, Joe Starrs, Kate Maberly, Lisa Jackson, Serena Martin, Gillian Maguire, Anna Popplewell, Anna Maguire, Steffan Boje, Diana Brooks, Daniel Evans, Jane How, Toby Salaman, Simon Schatzberger

De serie ‘Daniel Deronda’, gebaseerd op het gelijknamige boek van George Eliot uit 1876, is de inmiddels derde verfilming over jonge mensen en hun zoektocht naar wie zij zijn en wat hen gelukkig maakt.

De door een rijke Engelsman geadopteerde jongeman Daniel Deronda (Hugh Dancy) en de mooie, verwende Gwendolen Harleth (Romola Garai) ontmoeten elkaar in een casino. Gwendolen zit er flink op los te gokken. Daniel en zij zien elkaar in de menigte en voelen zich tot elkaar aangetrokken. Maar, hun wegen scheiden zich. Daniel gaat terug naar zijn adoptiefamilie in Engeland, waar zijn adoptievader, Sir Hugo Mallinger (Edward Fox) er alles aan doet om van Daniel een stereotype Britse gentleman te maken. Maar Daniel wil iets heel anders. Hij wil erachter komen wie hij is en waar hij vandaan komt.

Op een dag ontmoet hij Mirah Lapidoth (Jodhi May), een Joods meisje dat hij tijdens een roeitochtje redt van de verdrinkingsdood. Hij brengt haar onder bij de familie van Hans Meyrick (Jamie Bamber), een goede vriend van hem die samenwoont met zijn moeder (Celia Imrie) en zussen. Al gauw bloeit Mirah helemaal op. Ze blijkt een zeer getalenteerde zangeres, die ooit door haar vader is weggehaald bij haar moeder en broer, naar wie ze nu in Engeland op zoek is. Als Daniel aanbiedt haar te helpen in haar zoektocht maakt hij kennis met de in armoede levende Joodse gemeenschap van Londen. Hier maakt Daniel kennis met een man, Mordecai (Daniel Evans), die in hem de verlosser van het Joodse volk ziet.

Intussen staat Gwendolen met haar moeder (Amanda Root) aan de rand van een financiële afgrond, aangezien haar pas overleden vader zijn gezin heeft achtergelaten met zeer weinig geld. Een klein, simpel huisje is alles wat ze zich kunnen veroorloven, en Gwendolens grootste angst is binnenkort aan de slag te moeten als gouvernante, waar ze zich eigenlijk veel te goed voor voelt. Al gauw dient zich een uitweg aan als de steenrijke, maar veel oudere Henleigh Grandcourt (Hugh Bonneville) zijn oog op haar laat vallen. Gwendolen, die elke man om haar vinger weet te winden, is ervan overtuigd dat Grandcourt haar ten huwelijk zal vragen. Grandcourt wil niets liever dan met Gwendolen trouwen, in de volle overtuiging dat hij haar helemaal in zijn macht zal krijgen als ze eenmaal getrouwd zijn. Na hun huwelijk komt Gwendolen erachter dat Grandcourt een man is met een zeer duister verleden…

De wegen van Daniel en Gwendolen kruisen elkaar wederom als Daniel voor zaken naar het landgoed van Grandcourt komt. Gwendolen ziet in Daniel een uitweg uit haar inmiddels verstikkende huwelijk met haar tirannieke man. Vol medeleven luistert Daniel keer op keer naar de doodongelukkige, maar egoïstische Gwendolen, waar hij nog steeds een zwak voor heeft, ondanks dat hij ook steeds meer voor Mirah begint te voelen.

De grote kracht van ‘Daniel Deronda’ is, naast het sterke script van Andrew Davies, het geweldige acteerwerk. Stuk voor stuk weten de acteurs uit te blinken in hun rollen. Hugh Dancy speelt op zeer overtuigende wijze Daniel Deronda, een vriendelijke, avontuurlijke, en idealistische jongeman, die op zoek naar zijn roots en ondertussen al het leed in de wereld, van de onderdrukte Joden tot het ongelukkige huwelijk van Gwendolen, op zijn schouders draagt. Hij is compleet de tegenovergestelde van Hugh Bonneville, die van Grandcourt fantastische slechterik maakt.

Hoewel de serie ‘Daniel Deronda’ heet, lijkt het werkelijke hoofdpersonage Gwendolen Harleth te zijn. Romola Garai is de ster van de serie, en zet een geweldige prestatie neer door met haar rol als een hooghartig, verwend, koppig kreng desondanks de kijker mee te slepen, en naast haat zelfs enige sympathie of medelijden bij hem of haar weet op te wekken.

De enige die verkeerd gecast is, is Mirah Lapidoth. Niet dat Jodhi May haar werk niet goed doet: aan haar acteerwerk zal het zeker niet liggen. Toch mist er een soort screen chemistry tussen haar en Hugh Dancy’s Deronda, waar die er tussen hem en Romola Garai wél is.

Naast het feit dat ‘Daniel Deronda’ een goede serie is die ons tevens een geschiedenislesje leert over het Jodendom en het daaruit voortkomende zionisme, moet ook gezegd worden dat het qua setting en cinematografie allemaal tot in de puntjes tip-top in orde is: van de weelde die we te zien krijgen in de scènes rond de Britse aristocratie, tot de armoedige achterstandswijken waar de Joden wonen.

Waar het boek van George Eliot toentertijd nog gezien werd als shockerend en controversieel vanwege de thematiek rond de onderdrukte Joden in Engeland, is deze serie voor de moderne televisiekijker dat niet. Hoewel de thematiek rond onderdrukte bevolkingsgroepen vandaag de dag nog steeds wel actueel is. ‘Daniel Deronda’ is in alle opzichten een zeer aangename, uitstekende serie. Een oogstrelend kostuumdrama dat de diepte in durft te gaan, en negatieve emoties en het tonen van de harde werkelijkheid niet schuwt. Dankzij de hieraan toegevoegde weelderigheid en romantiek is de serie perfect in balans en is daarmee één van de beste kostuumseries van de afgelopen jaren.

Franka Kersten