De Smurfen 2 – The Smurfs 2 (2013)

Regie: Raja Gosnell | 105 minuten | animatie, komedie, familie, fantasie | Acteurs: Neil Patrick Harris, Jayma Mays, Hank Azaria, Brendan Gleeson, Beatrice Rosen, Mylène Dinh-Robic, Nancy O’Dell, Vanessa Matsui, Jacob Tremblay, Patrick Sabongui | Originele stemmencast: Katy Perry, Christina Ricci, Christopher Mintz-Plasse, Anton Yelchin, Alan Cumming, John Oliver, Mario Lopez, Lil’ Wayne, Fred Armisen, George Lopez, J.B. Smoove | Nederlandse stemmencast: Jack Wouterse, Kim-Lian van der Meij, Sascha Visser, Tygo Gernandt, Giel Beelen, Johnny Kraaijkamp jr., Humberto Tan, Benjamin Tan, Leona Phillippo. Paul Turner, Lottie Hellingman, Huub Dikstaal

In het vervolg op de live action film ‘De Smurfen’ (‘The Smurfs’) uit 2011 moet het blauwe vriendelijke volkje het in ‘De Smurfen 2’ weer opnemen tegen hun grootste vijand, Gargamel. Na het eerdere avontuur in New York lijkt de rust wedergekeerd in het dorpje. Van de oude, megalomane tovenaar hebben ze geen last, die is furore aan het maken als artiest, nadat zijn tovenaarstalenten per ongeluk openbaar gemaakt werden in deel 1. Maar dat is maar schijn. Gargamel broedt nog altijd op een plan om de Smurfen voor eens en altijd gevangen te nemen, zodat hij hun magische Smurfessentie kan gebruiken. Hiervoor creëert hij Vexy en Hackus, een paar Stouterds: smurfachtige, maar beige, wezentjes, die dol zijn op kattenkwaad uithalen. Hij hoopt deze prototypes met behulp van de Smurfessentie om te kunnen toveren tot echte Smurfen. Als dat lukt, slaagt zijn plan ook, want met een leger van Smurfen die hém gehoorzamen, is het overmeesteren van het Smurfendorp een peuleschil.

Ondertussen is de Smurfin jarig (en dat zonder uiterlijk een jaartje ouder te worden!). En zoals elk jaar op haar verjaardag schrikt ze wakker uit een vreselijke nachtmerrie en moet de Grote Smurf haar geruststellen. De Smurfin is ooit geschapen door Gargamel en naar het Smurfendorp gestuurd om de Smurfen te misleiden (zo wordt verteld in een hele aardige pop-up-bookachtige scène). Dat plan viel in duigen en dankzij de Grote Smurf werd ze een echte Smurf. Toch slaat bij de Smurfin de onzekerheid soms toe. Omdat de andere Smurfen druk bezig zijn met de voorbereidingen van een verrassingsfeestje, hebben ze even geen tijd voor haar en dat maakt de Smurfin extra kwetsbaar als Vexy haar komt halen. Vexy brengt de Smurfin naar Gargamel, die in Parijs op tournee is en hij hoopt van haar de formule te krijgen die de Grote Smurf gebruikt heeft om van haar een Smurf te maken. Gelukkig wordt haar afwezigheid snel opgemerkt en gaat de Grote Smurf, vergezeld van een aantal andere Smurfen, die niet zijn eerste keus waren, naar mensenvrienden Patrick (Neil Patrick Harris) en Grace (Jayma Mays). Hun hulp kunnen ze hard gebruiken.

Vond je kind de eerste film leuk, dan zit het met ‘De Smurfen 2’ ook wel snor. Er is niet veel dat liefhebbers van de eerste zullen missen in deze tweede, eveneens door Raja Gosnell geregisseerde, animatiefilm. Het is een geluk dat Neil Patrick Harris, Jayma Mays en Hank Azaria teruggekeerd zijn voor hun rollen, want zij maken de film voor meekijkende volwassenen een stuk draaglijker. Ook een welkome toevoeging is de rol van Brendan Gleeson, die als stiefvader van Patrick de belangrijkste boodschap van de film mag doorsluizen: “het doet er niet toe waar je vandaan komt, wat belangrijk is is wie je kiest te zijn.” Die levensles is natuurlijk ook op de verhaallijn van de Smurfin van toepassing. Het is cheesy en manipulatief, maar echt storen doet het niet, want Neil Patrick Harris en Brendan Gleeson brengen het geloofwaardig. Hank Azaria blijkt het over-de-top-acteren nog niet verleerd te zijn en de zwarte pij zit ‘m als gegoten. En tenslotte is Parijs natuurlijk een schitterende locatie, waar goed gebruik van gemaakt wordt.

‘De Smurfen 2’ is geen topentertainment en hoeft op geen enkel ‘must-see’-lijstje, maar voor jeugdige filmkijkers is het zeker goed te doen. Ze krijgen slapstick, achtervolgingsscènes en een verdwaalde scheetgrap. Het is alleen zo jammer dat overal uit blijkt dat de makers er ook niet naar gestreefd hebben om een betere film te maken dan deze ongeïnspireerde sequel, die alles doet wat je verwacht. Niet meer en niet minder.

Bioscooprelease: 31 juli 2013
VOD-release: 27 november 2013
DVD- en blu-ray-release: 27 november 2013