De worstelaar (1970)

Regie: Paul Verhoeven | 20 minuten | drama, korte film | Acteurs: Jon Bluming, Bernard Droog, Marielle Fiolet, Wim Zomer

De eerste film waarin Verhoeven samenwerkte met Jan de Bont, is ‘De worstelaar’, een erg amusante film van een kleine twintig minuten, waarin Wim Zomer door zijn vader op de huid wordt gezeten omdat hij een relatie heeft met de vrouw van een grote worstelaar. Net als zijn film over het Marine Korps, heeft ‘De Worstelaar’ ook weer een aantrekkelijk tempo, met goed getimede situationele grappen, en leuke vertolkingen. Vooral Jon Bluming als de vader is vermakelijk in zijn reacties op wat hij zijn zoon allemaal ziet uithalen. Dan weer houdt hij een hand voor zijn hoofd om opgemerkt zijn zoon in het café te kunnen bespieden, of hij lacht als een boer die kiespijn heeft wanneer zijn zoon toch blijkt te winnen in een gevecht met de worstelaar, waarmee hij zijn weddenschap verliest en zijn zoon gewoon met de vrouw om kan blijven gaan. Maar Wim Zomer is ook best aardig als de losbandige knaap die het liefst in zeven sloten tegelijk loopt, en aan het einde van de film zijn vege lijf moet zien te redden tegenover de worstelaar. Deze is de ontrouw van zijn vrouw op het spoor is gekomen en denkt nu, door een misverstand, dat de vader een affaire heeft met zijn vrouw.

Een vlotte film met slapstickmomenten en een aantrekkelijke toon, deze ‘De Worstelaar’, en begrijpelijk het begin van een succesvolle samenwerking tussen cameraman de Bont en Verhoeven die nog vele films samen zouden maken, waaronder ‘Turks Fruit’, ‘De Vierde Man’, en ‘Basic Instinct’.