Dead Again (1991)

Regie: Kenneth Branagh | 107 minuten | drama, thriller, romantiek | Acteurs: Kenneth Branagh, Andy Garcia, Emma Thompson, Lois Hall, Richard Easton, Jo Anderson, Patrick Montes, Raymond Cruz, Robin Williams, Wayne Knight, Patrick Doyle, Erik Kilpatrick, Gordana Rashovich, Derek Jacobi, Obba Babatunde, Christine Ebersole, Vasek Simek, Hanna Schygulla, Gregor Hesse, John Gould Rubin, Campbell Scott, Steven Culp, Yvette Freeman, Miriam Margolyes

De Noord-Ierse acteur en regisseur Kenneth Branagh (1960) kennen we vooral van zijn voorliefde voor Shakespeare. Nadat hij op zijn vijftiende voor het eerst ‘Hamlet’ had gezien, wist hij wat hij wilde. Op zijn drieëntwintigste sloot hij zich aan bij The Royal Shakespeare Company (RSC), een prestigieus Brits theatergezelschap, waarna hij schitterde in producties als ‘Henry V’ en ‘Romeo & Juliet’. Al gauw vond de eigenzinnige Branagh de RSC te groot en onpersoonlijk en richtte hij zijn eigen toneelgezelschap op, The Renaissance Theater Company. Intussen had hij ook wat tv- en filmrollen op zijn naam staan, maar toneel had en heeft nog steeds voorrang voor Branagh. Grote internationele bekendheid kwam er met ‘Henry V’ (1989), de eerste film waarvoor hij zelf de regie voerde en waarin hij tevens de hoofdrol speelde. Twee jaar later besloot hij zich eens lekker uit te leven met de romantische thriller ‘Dead Again’ (1991), waarin zowel hij als zijn toenmalige geliefde Emma Thompson een dubbelrol spelen.

In een klooster in de buurt van Los Angeles wordt een radeloze onbekende vrouw (Emma Thompson) binnengebracht. Ze weet niet wie ze is, spreekt geen woord en heeft ’s nachts de vreselijkste nachtmerries, waarbij ze vaak schreeuwend wakker wordt. Privédetective Mike Church (Kenneth Branagh) wordt ingeschakeld om uit te zoeken wie ze is. Omdat hij geen enkel aanknopingspunt heeft, besluit hij maar een foto van de vrouw in de krant te zetten. De enige die reageert is een excentrieke Engelse antiquair (Derek Jacobi), die beweert door middel van hypnose tot in het diepste verleden van personen te kunnen duiken. Al gauw blijkt dat zijn werk vruchten afwerpt, al komt de vrouw, die door Church tot Grace is omgedoopt, met een bijzonder verhaal. Ze beweert namelijk de vrouw te zijn van ene Roman Strauss, een componist die in de jaren veertig ter dood werd veroordeeld vanwege de moord op juist… zijn vrouw! De hypnotiseur brengt de vrouw steeds verder terug in het verleden en het verhaal wordt ingewikkelder. Roman zou jaloers zijn geworden omdat zijn vrouw Margaret goede contacten onderhield met journalist Gray Baker (Andy Garcia). Naarmate Grace vaker onder hypnose gaat, ontdekt ze dat er opmerkelijke parallellen zijn met het heden. Ze krijgt ernstige verdenkingen tegen Mike, van wie ze vermoedt dat hij wel eens de reïncarnatie van Roman zou kunnen zijn!

‘Dead Again’ was de eerste Hollywood-productie voor Branagh. De Britse theaterregisseur leeft zich dan ook behoorlijk uit en aan alle kanten straalt het plezier en het enthousiasme van deze film af. Branagh liet zich duidelijk inspireren door de klassieke Hollywood-thrillers uit de jaren veertig en vijftig, met als voornaamste invloeden Alfred Hitchcock en Orson Welles. Vooral de overeenkomsten met Hitchcocks ‘Rebecca’ (1940) – niet geheel toevalligerwijs diens eerste Hollywood-productie – zijn opmerkelijk. Zie deze film dan ook maar als een ode, die echter wel op het randje van persiflage balanceert. Branagh trekt voor ‘Dead Again’ alle registers open en komt met een bonte mix van humor, romantiek en spanning. Daarbij worden de verschillende periodes waarin het door Scott Frank geschreven verhaal zich afspeelt afgebakend door het kleurgebruik; de saga rond het echtpaar Strauss, dat zich in de jaren veertig afspeelt, werd gedraaid in zwart-wit, terwijl de tegenwoordige tijd in kleur wordt weergegeven. Branagh sleurt zijn kijkers telkens heen en weer tussen heden en verleden en laat hen tot op het laatst in het ongewisse over wat er nu daadwerkelijk aan de hand is.

Branagh verzamelde een interessante cast bijeen. Samen met zijn toenmalige geliefde Emma Thompson speelt hij zelf de hoofdrol. Zowel Branagh als Thompson hebben een dubbelrol. Als de klassieke tragische figuur Strauss is Branagh duidelijk in zijn element, maar ook in de gedaante van de extraverte Mike Church kan de acteur uitstekend uit de voeten. Emma Thompson is mooier dan ooit in haar dubbelrol van Grace/Margaret Strauss en geeft Branagh uitstekend weerwerk. Daarnaast zien we een zeer aardig arsenaal aan acteurs in de bijrollen. Onder hen Robin Williams, die de geflipt ex-psychiater Cozy Carlisle neerzet. Williams wilde per se niet met zijn naam in de openingscredits omdat men dan wel eens het idee zou kunnen krijgen dat het hier een komedie betreft. Derek Jacobi laat zich van zijn beste kant zien als de antiquair annex hypnotiseur Franklyn. Verder zien we onder anderen Andy Garcia, Wayne Knight (Newman uit de serie ‘Seinfeld’), Hanna Schygulla en Campbell Scott in kleinere rollen en Miriam Margolyes in een cameo. De soundtrack van Patrick Doyle – die ook een klein dubbelrolletje heeft – is een waardevolle toevoeging aan het geheel.

Kenneth Branagh heeft ‘Dead Again’ vooral gebruikt om een en ander uit te proberen. Dat dit bonte samenraapsel nog zo’n vermakelijke film heeft opgeleverd, is opmerkelijk te noemen. Origineel is het misschien allemaal niet, maar boeien doet deze romantische thriller zeker. Dankzij de sterke – en bij vlagen behoorlijk uitbundige – vertolkingen van de acteurs wordt je meegesleept in het verhaal. Dat deze ode zo nu en dan akelig dicht tegen een persiflage aanhangt, mag de pret niet drukken. ‘Dead Again’ is heel wat anders dan men van Branagh gewend is, maar minstens zo boeiend!

Bioscooprelease: 21 februari 1992