Fireworks Wednesday – Chaharshanbe-soori (2006)

Regie: Asghar Farhadi | 104 minuten | drama | Acteurs: Hamid Farokhnezhad, Hediyeh Tehrani, Taraneh Alidoosti, Pantea Bahram, Sahar Dolatshahi, Hooman Seyadi, Matin Heydarnia, Mehran Mahram, Behshad Sharifian

Sinds hij in 2012 de Oscar voor beste buitenlandse film won voor zijn relatiedrama ‘A Separation’ (2011), is filmmaker Ashgar Farhadi ‘hot’. Hij is de eerste Iraniër ooit die een Academy Award in de wacht sleepte, in welke categorie dan ook, en dat is meer dan verdiend. Farhadi verstaat namelijk als geen ander de kunst om emotionele chaos naar het witte doek te vertalen. Zijn personages zijn mensen van vlees en bloed, met hun fraaie en minder fraaie kanten. Farhadi heeft geen pompeuze sets of spectaculaire special effects nodig om zijn verhaal te vertellen; veel liever houdt hij het klein, binnenshuis. We kijken over de schouders van doodgewone mensen mee, voelen hun emoties, wikken en wegen met hen mee. Farhadi’s manier van filmen is bijzonder effectief, dat zien we niet alleen in ‘A Seperation’ maar ook in zijn eerdere werk. Na het hartverscheurende ‘About Elly’ uit 2009 heeft nu ook ‘Fireworks Wednesday’ (2006) een dvd-release gekregen. Laten we hopen dat ook zijn andere films snel zullen volgen.

‘Fireworks Wednesday’ speelt zich af aan de vooravond van het Iraanse nieuwjaar (het vuurwerk hangt al ‘in de lucht’). De jonge en naïeve Rouhi (Taraneh Alidoosti) trouwt over een paar dagen met haar grote liefde, maar voor het zo ver is probeert ze nog wat geld te verdienen. Ze krijgt een schoonmaakklus toegewezen aan de andere kant van de stad. Het appartement is een complete chaos, de ruiten zijn gebroken en dat terwijl het echtpaar dat er woont op het punt staat de jaarwisseling in het buitenland te vieren. De man des huizes, Morteza (Hamid Farokhnezhad), wijst haar de weg en gaat zelf naar zijn werk. Wanneer zijn vrouw Mozhde (Hedye Tehrani) niet lang daarna thuiskomt, stuurt zij Rouhi, nog voordat er iets in huis gedaan is, weg met een behoorlijk loon. Rouhi begrijpt er niets van, zeker niet als ze later toch weer teruggeroepen wordt door de verwarde en afwezige Mozhde. Of ze naar de schoonheidssalon van de buurvrouw wil gaan. Niet alleen om haar mooi te laten maken voor haar aanstaande bruiloft, maar ook om de buurvrouw uit te horen. Mozhde verdenkt deze Simine (Pantea Bahram) er namelijk van een verhouding te hebben met haar man. Rouhi raakt zo in het spel van haar werkgevers verstrikt, dat ze er, voor ze er erg in heeft, zelf ook meespeelt.

Het knappe van deze film is dat Farhadi zijn publiek lange tijd net zo naïef de wereld in laat kijken als Rouhi. Aanvankelijk hebben we er net als zij geen idee van wat er gaande is; slechts druppelsgewijs laat de regisseur iets los van het verhaal. Tegen de tijd dat je denkt te weten hoe de vork in de steel zit, blijkt dat je toch nog niet helemaal op het juiste spoor zit. Rouhi zien we binnen een dag volwassen – en cynisch! – worden. Farhadi legt het allemaal met ijzige, verstilde kalmte vast, zonder poespas. Zelfs geen muziek – want die is, zoals in al zijn films, tot een minimum beperkt. Doordat we door die ‘randzaken’ niet worden afgeleid, gaat alle focus naar de acteurs. En de drie hoofdrolspelers verdienen absoluut alle lof. Met name Hedye Tehrani, die het ene moment een overdonderende woede en het andere een hartverscheurend verdriet aan de dag legt, maakt diepe indruk. ‘Fireworks Wednesday’ is net als ‘About Elly’ en ‘A Separation’ een film die je niet gemakkelijk loslaat. Opnieuw een hoogstandje van de Iraanse filmmaker Asghar Farhadi. Wij zijn absoluut fan!

‘Fireworks Wednesday’ verschijnt dinsdag 21 januari 2014 op DVD.