Harry Potter and the Philosopher’s Stone-Harry Potter en de steen der wijzen (2001)

Recensie Harry Potter and the Philosopher's Stone CinemagazineRegie: Chris Columbus | 152 minuten | avontuur, familie, fantasie | Acteurs: Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson, Richard Harris, Maggie Smith, Robbie Coltrane, Alan Rickman, Tom Felton, Saunders Triplets, Fiona Shaw, Harry Melling, Richard Griffiths, Derek Deadman, John Cleese, Sean Biggerstaff, Warwick Davis, Zoë Wanamaker, John Hurt, James Phelps, Oliver Phelps, Bonnie Wright, Chris Rankin, Matthew Lewis

‘Harry Potter and the Philosopher’s Stone’ is deel een van de serie Harry Potter boeken en verfilmingen. De schrijfster, J.K. Rowling, wilde persé zelf invloed uitoefenen op de film, zodat het trouw bleef aan het boek. Maar zoals met verfilmingen altijd het geval is, worden veel dingen niet opgenomen. ‘Het boek is beter’ hoort men altijd, en in dit geval is dat ook weer waarheid.

Net als in het boek, wordt eerst Harry voorgesteld en zijn situatie en verleden. Columbus neemt hier ruim de tijd voor, want het moet immers ook voor de niet-lezers begrijpelijk blijven. Helaas werkt het allebei niet, de vaart is eruit en de niet-lezers zullen er alsnog niet veel van begrijpen, omdat ernstig wordt gekort op de latere gebeurtenissen.

Zodra de lange introductie eenmaal voorbij is en Harry perron 9 ¾ heeft gevonden en veilig in de trein zit is het echt tijd voor de magie. Daniel Radcliffe is een waardige Harry Potter. Hij heeft nog niet veel ervaring met acteren, maar dat deert niet. Zijn vriend, Ron Weasley, gespeeld door Rupert Grint, is een aangename verrassing. Maar Emma Watson als Hermione Granger is de grootste kind-ster ontdekking. Tom Felton (uit onder andere ‘Anna and the King’ met Jodie Foster) als Draco Malfoy is degene met de meeste acteerervaring. Felton is geknipt voor de rol als gemene en gewiekste Draco.

Dan de volwassen cast. Robbie Coltrane is precies zoals Rowling Rubeus Hagrid heeft omschreven. Zijn rauwe uiterlijk en stem passen perfect bij zijn karakter. Richard Harris heeft een vriendelijke, warme, geleerde en rechtvaardige uitstraling, geknipt voor de rol van Albus Dumbledore. Helaas heeft hij maar twee films kunnen maken in deze rol, hij overleed in 2002. De overige docenten aan Hogwarts, de school voor tovenaars en heksen, zijn ook uitstekend gecast, met name Maggie Smith en Alan Rickman.
Smith heeft de rol van Professor McGonagall, afdelingshoofd van Gryffindor (waar Harry bij zit). Ze is streng maar rechtvaardig en Smith vertolkt haar goed. Rickman is professor Snape, afdelingshoofd van rivaal Slytherin (waar Draco bij zit). Hij heeft een hekel aan Harry en zijn vrienden en iedereen die niet bij Slytherin zit. Malfoy is zijn lievelingetje en dat zorgt voor de nodige frustrerende situaties. Rickman is erg overtuigend als de nare, donkere Severus Snape, een aanwinst voor de film.

Al met al zit de hele film vol met goed gecaste types en Rowling kan trots zijn op haar eerste verfilming, die ervoor zorgde dat de Potter-hype nog groter werd. Geen wonder dat iedereen met spanning wacht op het vervolg.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 22 november 2001
Bioscooprelease: 26 en 27 november 2021 (ter gelegenheid van de 20e verjaardag van de film)