Hoe overleef ik mezelf? (2008)

Regie: Nicole van Kilsdonk | 102 minuten | drama, komedie, familie | Acteurs: Jolijn van de Wiel, Jesse Straatman, Merijn Straatman, Romijn Conen, Janni Goslinga, Stefan de Walle, Mees Peijnenburg, Floor Arink, Annemara Post, Jade Olieberg, Pascal Tan, Dragan Bakema

Na het enorme succes van de ‘Hoe overleef ik’ boekenreeks van Francine Oomen kon een vertaling hiervan naar het witte doek niet uitblijven. De films naar de boeken van Carry Slee, die zich min of meer op een soortgelijk publiek richten, blijken het immers ook heel goed te doen in de Nederlandse filmzalen. ‘Hoe overleef ik mezelf’ is de eerste in wat hopelijk een reeks verfilmingen wordt van de boeken van de in 1960 geboren populaire schrijfster, want wat is ie leuk geworden! Humoristisch en meeslepend, herkenbaar en creatief, het team achter ‘Hoe overleef ik mezelf’ verdient een dikke pluim. De luchtige animatiesequenties fleuren het verhaal op, zoals de lekker vlot lezende e- en me-mails dat in de boeken deden. De vele e-mails in het boek die Rosa (Jolijn van de Wiel) stuurt en krijgt van haar vrienden Jonas (Pascal Tan) en Esther (Jade Olieberg) zijn grotendeels vervangen door MSN-en en webcam gesprekken, een keuze die voor een film natuurlijk meer voor de hand ligt. Ook heel amusant én fantasierijk zijn de survivaltips, die Esther normaal gesproken typt in een mailtje naar haar beste vriendin, maar nu natuurlijk visueel moeten worden overgebracht. Hiervoor worden leuke persiflages ingezet op tv-shows als Oprah, tv-dominees en Tell-Sell commercials.

Arme Rosa van Dijk. De dertienjarige puber heeft het nogal moeilijk. Haar ouders gescheiden, haar moeder een nieuwe vriend van wie ze tot overmaat van ramp ook nog een kind krijgt, Alexander, de nieuwe vriend is een dweil van het ergste soort en ze kan totaal niet met hem overweg. Gelukkig is haar kleine broertje Abeltje, acht maanden oud wanneer de film begint, een schat van een baby. Echt dramatisch wordt het wanneer Rosa en haar moeder gaan verhuizen van Den Bosch naar Groningen, waar Alexander woont en iets doet in de politiek (hij is lijsttrekker en nogal met zichzelf ingenomen, getuige de verkiezingsposters die hij van zichzelf in het trapgat heeft hangen). Rosa moet nu zien te overleven, op een nieuwe school waar ze al gauw de bijnaam Miss Piggy krijgt, zonder haar hartsvriendin Esther. Gelukkig heeft ze een computer, zodat het contact met Esther én met haar IV (internet-verkering) Jonas niet verwatert.

Wanneer het blijft botsen tussen Rosa en Alexander Apenbil (die deze bijnaam verdient door zijn harige – ieeuw – bilspleet die boven zijn laaghangende broek uitpiept – , weet de puber maar één uitweg. Rebelleren! Ze wordt hierin bijgestaan en aangemoedigd door haar alter ego Rooz, een stoere meid die alles doet en durft waar Rosa het lef niet voor heeft. De oude Rosa dan, want langzamerhand verandert Rosa in Rooz. Ze neemt een piercing (een nep-piercing dan), neemt een nieuw kapsel in een opvallende neonkleur en krijgt een nieuwe hobby: graffiti. Opbloeiende vriendschappen – of wat er in eerste instantie op lijkt – met Karien (Floor Arink), Neuz (Mees Peijnenburg) en haar tekenleraar Sam Meijer (Dragan Bakema) zorgen voor nieuwe ontwikkelingen.

‘Hoe overleef ik mezelf’ is erg geslaagd en zal de doelgroep ongetwijfeld bijna twee uur dikke pret bezorgen. Debutante Jolijn van de Wiel weet zich prima staande te houden naast de meer ervaren castleden zoals Stefan de Walle, Janni Goslinga en Romijn Conen. In eerste instantie lijkt zij zich nog wat ongemakkelijk te voelen in haar vertolking van Rosa, maar eigenlijk past het ook wel bij haar rol, omdat Rosa ook niet lekker in haar vel zit. De muziek van ‘Hoe overleef ik mezelf’ vult de film goed aan, nummers van Jeremy’s (titelsong “Take You All the Way”), L.I.N.E. (“Faith In Me” en “Feelgood Land”), Krezip en K’s Choice passen uitstekend bij de sfeer. Of Rosa haar puberteit zonder verdere problemen doorstaat is nog maar afwachten, een saaie middag is in ieder geval makkelijk te overleven dankzij deze film.

Bioscooprelease: 25 juni 2008