Honey – Bal (2010)

Regie: Semih Kaplanoglu | 103 minuten | drama | Acteurs: Erdal Besikçioglu, Tülin Özen, Alev Uçarer, Bora Altas

Met ‘Honey’ (‘Bal’) voltooit de Turkse filmmaker Semih Kaplanoglu zijn deels autobiografische trilogie over de jeugd en het volwassen worden van de Turkse dichter Yusuf. Kaplanoglu maakte de Yusuf trilogie in omgekeerde volgorde. In het laatste deel staat niet alleen de jeugd van de zesjarige Yusuf en de sterke band die hij met zijn vader Yakup heeft centraal, maar ook vestigt de regisseur de aandacht op het verdwijnen van de natuur en de eeuwenoude tradities.

Semih Kaplanoglu legt in zijn films de nadruk op de beelden zonder dat hij de plot daaraan ondergeschikt maakt. Hij laat de beelden het verhaal vertellen. Zo kenmerkt de film zich door het geringe aantal dialogen en het ontbreken van een soundtrack. De geluiden van de omgeving versterken juist de beelden, die voornamelijk uit lange uitgerekte shots gemaakt met originele camerastandpunten bestaan. Deze niet alledaagse manier van filmen maken ‘Honey’ een genot om naar te kijken. Oogstrelende cinematografie.

De film zit vol met subtiliteiten en verwijzingen naar de eerdere films uit de trilogie. Maar ondanks dat is het niet noodzakelijk om de films in een bepaalde volgorde te kijken. De verhalen zijn afzonderlijk sterk genoeg om de aandacht van de kijker vast te houden, maar na het zien van de eerdere films (‘Egg’ en ‘Milk’) zul je ‘Honey’ wel beter begrijpen en nog meer waarderen.

Omdat de dialogen niet de boventoon voeren, ligt de nadruk bij het acteren op de mimiek van de acteurs. De zevenjarige Bora Altaş (Yusuf) en Erdal Beşikçioğlu (vader Yakub) voelen elkaar uitstekend aan. De band die zij hebben oogt meer dan natuurlijk. Het zijn gewoon vader en zoon. Daarentegen is Tülin Özen (Zehra) een vreemde eend in de bijt. Zij vertolkt de rol van de moeder van Yusuf, maar haalt niet het niveau van Bora en Erdal. Maar dat is dan ook het enige minpuntje aan de film. ‘Honey’ is gewoonweg een fantastische arthouse film, die je absoluut gezien moet hebben!

Lodi Meijer

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 14 oktober 2010