Hot Shots! Part Deux (1993)

Regie: Jim Abrahams | 86 minuten | actie, komedie, oorlog | Acteurs: Charlie Sheen, Lloyd Bridges, Valeria Golino, Richard Crenna, Brenda Bakke, Miguel Ferrer, Rowan Atkinson, Jerry Haleva, David Wohl, Mitch Ryan, Michael Colyar, Ryan Stiles

Leuk vervolg op de eerste ‘Hot Shots!’ film van twee jaar eerder. Vaak wordt van sequels gezegd dat ze voortborduren op het origineel en niets weten toe te voegen. Dergelijke regels zijn op dit type films wellicht niet van toepassing en sowieso is ‘Hot Shots! Part Deux’ een waardige opvolger geworden.

Topper Harley (Sheen) is ditmaal in retraite gegaan in het Verre Oosten, waar hij smid is geworden in een boeddhistisch klooster. Dan komt zijn oude superieur kolonel Walters (Crenna, in een geniale parodie op zijn eigen rol in de ‘Rambo’ delen) om hem te vragen een aantal gijzelaars te bevrijden uit Irak. Topper weigert, waarop Walters zelf ten strijde trekt en óók gevangen wordt genomen. Hierdoor besluit Topper toch in actie te komen, aangespoord door de sexy CIA-agente Michelle “Rodham” Huddleston (Bakke). Zij verleidt Topper en leent hem ook haar schoonheidsvlekje uit. Tijdens de missie duikt ook zijn ex-vriendin Ramada “Rodham” Thompson weer op in de aantrekkelijke verschijning van Golino. Wanneer Topper haar vraagt waarom ze terug is gekomen, belanden ze in een discussie over vervolgdelen en wat de recensenten daar wel niet van zullen zeggen.  Ook weer van de partij is Bridges, die als Tug Benson opgeklommen is van admiraal tot President. Zijn incompetente geblundel zorgt voor een paar grappige momenten als hij bijvoorbeeld zijn voorgangers met een schop buiten westen slaat of (à la George Bush sr.) overgeeft in de schoot van de Japanse premier. De verder onbekende Haleva neemt net als in deel één de rol op zich van Saddam Hoessein – wat hij ook zou doen in ‘The Big Lebowski’ van de gebroeders Coen. Nieuwe toevoeging Ferrer als huilende commando Harbinger is ook erg grappig. Na een zakdoek wel erg volgesnoten te hebben, kan hij er weer helemaal tegenaan. Even later verklaart hij dan ook met een grote grijns op zijn gezicht: “War. It’s fantastic!”Ook is er een klein rolletje voor Britse meesterkomiek Rowan Atkinson als één van de gijzelaars. Het is jammer dat we van hem eigenlijk te weinig zien en zijn talent niet optimaal wordt gebruikt.

In deel één werden macho-actiefilms op de hak genomen, met name ‘Top Gun’. Ditmaal is het de beurt aan de ‘Rambo’ films met Sylvester Stallone om geslachtofferd te worden. En dan met name de belachelijke vervolgen op de eerste ‘Rambo’, die eigenlijk best oké was. Maar ook van genoeg andere films komen herkenbare scènes voorbij, van ‘Star Wars’ tot ‘Casablanca’ en ‘Terminator 2: Judgment Day’. Als Topper en zijn team per boot (!) verder reizen en de vijandelijke inspectie van de boot uit ‘The Guns of Navarone’ overdoen, komt misschien wel het meest geïnspireerde moment van de film: op een gegeven moment hoor je eerst de voice-over van Sheen’s vader Martin uit ‘Apocalypse Now’ en komt ook diens boot voorbij varen, waarbij vader en zoon elkaar toeroepen: “I loved you in ‘Wall Street’!” Briljant. ‘Part Deux’ heeft een iets minder grote grapdichtheid dan ‘Hot Shots!’, maar is zeker zo vermakelijk door het enthousiaste spel en de intelligente verwijzingen. Wie denkt dat het alleen maar botte grappen van het type “van dik hout zaagt men planken” is, zal bedrogen uitkomen. Het is duidelijk dat er veel werk is gestoken in het opzetten van de grappen en dat betaalt zich uit, want er valt veel te lachen. Prima vermaak dus voor een loze avond, die de kijker gegarandeerd in een betere stemming zal brengen.

Hans Geurts

Bioscooprelease: 22 juli 1993