In the Blood (2014)

Regie: John Stockwell | 103 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Gina Carano, Cam Gigandet, Danny Trejo, Luis Guzmán, Stephen Lang, Amaury Nolasco, Ismael Cruz Cordova, Treat Williams, Yvette Yates, Eloise Mumford, Ben Bray, Pablo Cunqueiro, Raul Alcocer, Hannah Cowley, Paloma Louvat, Oscar H. Guerrero

Wraakfilms maken een comeback. Liam Neeson scoort op z’n oude dag met de ‘Taken’ franchise, Denzel Washington met ‘The Equalizer’ en Keanu Reeves met ‘John Wick’. Het genre is weer populair en daarom wordt er ook op ingecasht door mindere goden. Regisseur John Stockwell presenteert ’In The Blood’: een wraakfilm met Gina Carano in de hoofdrol. Deze dame is niet voor de poes. De bottenbreekster doet aan Mixed Martial Arts (MMA), een keiharde vechtsport.

‘In The Blood’ draait om Ava (Carano). Deze vrouw gaat met haar vriend Derek op huwelijksreis in de Dominicaanse Republiek. Wanneer Derek vermist raakt, heeft Ava maar één doel voor ogen: de mannen opsporen die ze verantwoordelijk houdt voor de verdwijning van haar man. Dat betekent gebroken botten en veel pijn.

Bij de begintitels zie je al meteen dat je naar een B-film kijkt. De vale kleuren, de inspiratieloze muziek en het suffe lettertype geven dat direct aan. Ook de niet al te bekende cast laat dat duidelijk doorschemeren. Hoewel Danny ‘Machete’ Trejo pontificaal op de cover staat, draaft de gegroefde grimas amper vijf minuten op. Dit is echt de film van Carano. De vechtsportster verdient echter beter.

Een groots actrice is ze niet, maar ze weert zich kranig door het suffe verhaaltje heen. Carano heeft ook haar uiterlijk tegen, want door haar stoere uitstraling en hoekige voorkomen komt ze niet geloofwaardig over als lief vriendinnetje. Je ziet dat ze ‘bad ass’ is en geen hulpeloze vrouw. Hulpeloos is ze allerminst, maar het script probeert haar vrouwelijkheid op vreemde manieren te benadrukken door haar bij vlagen erg zachtaardig en feminien te presenteren. Carano slaagt er niet in om dat op een geloofwaardige manier weer te geven. Ava ziet eruit als een vrouwelijke hulk.

Helaas wordt er te weinig aandacht besteed aan de gevechten. De scènes duren te kort en dat is zonde, want de man-tegen-vrouw gevechten zijn bikkelhard en erg indrukwekkend. De afgemeten bewegingen van Carano ogen beheerst en komen hard aan. Haar vechtsportachtergrond komt duidelijk naar voren. Jammer genoeg zijn er weinig van dat soort momenten. Met een beter script, hoger productiebudget en meer gevechten had deze film meer punten gescoord.

‘In the Blood’ verschijnt donderdag 20 november 2014 op DVD.