Iron Man: Rise of Technovore (2013)

Regie: Hiroshi Hamazaki | 88 minuten | animatie, actie, science fiction | Originele stemmencast: Norman Reedus, Matthew Mercer, Eric Bauza, Kate Higgins, James C. Mathis III, Kari Wahlgren, Clare Grant, Troy Baker, Tara Platt, JB Blanc, John Eric Bentley, Liam O’Brian, Dave Wittenberg, Travis Willingham

‘Iron Man’ is één van de meest geliefde helden van uitgeverij Marvel geworden. Dat ligt voornamelijk aan Robert Downey Jr. die op onnavolgbare wijze het personage vertolkte in inmiddels drie bioscoopfilms. Om het succes van het personage verder uit te melken, is een anime gemaakt. Niet geheel toevallig verschijnt die tekenfilm een paar dagen voor de première van de derde live action film rond ‘Iron Man’.

‘Iron Man: Rise of Technovore’ is een anime die voortborduurt op de films. De getekende Tony Stark – de man onder het kostuum – lijkt op Downey Jr. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua (onverantwoord) gedrag. In deze anime wordt Stark geconfronteerd met een nieuwe vijand. Deze Ezekiel heeft een biotechnologisch harnas waarmee hij dood en verderf zaait.
Stark wil hem stoppen, maar wordt tegengehouden door S.H.I.E.L.D.  die de superheld wil verhoren. Iron Man slaat op de vlucht en zint op wraak. Ondertussen wordt hij achtervolgd door twee S.H.I.E.L.D. agenten: The Black Widow en Hawkeye. Stark roept de hulp in van The Punisher en gezamenlijk gaan ze op zoek naar Ezekiel.

Wat opvalt is dat ‘Iron Man: Rise of Technovore’ er geweldig uitziet. De animatie oogt vloeiend en de Madhouse-studio heeft duidelijk een hoog budget ter beschikking gekregen. Op audiovisueel vlak is het smullen, want beeld en geluid zijn tot in de puntjes verzorgd. De stemmencast is erg sterk en de soundtrack is goed gekozen. Daarnaast is deze anime een liefdesbrief aan alle Marvel-fans, want geliefde personages maken hun opwachting. The Punisher komt voorbij en ook War Machine, Nick Fury, The Black Widow en Hawkeye spelen een rol. Hartstikke tof! So far, so good…

Toch mankeert er wat aan ‘Iron Man: Rise of Technovore’. De combinatie Amerikaanse superhelden versus Japanse vertelkunst wringt. Regisseur Hiroshi Hamasaki voert een typische anime-schurk op die filosoferend zijn tegenstander te lijf gaat. Als Ezekiel in beeld komt, kun je trage scènes verwachten waarin Nietzsche wordt aangehaald en beeldsymboliek een grote rol speelt. Die lome passages botsen met de extraverte scènes waarin Marvel helden hun opwachting maken. Het botst. De Japans georiënteerde, mysterieuze schurk past niet in de heldere zwart/wit wereld van Marvel. Het lijkt alsof je twee films door elkaar kijkt: een obscure Japanse thriller en een luidruchtige Amerikaanse blockbuster. De klik is er niet.

Daarnaast is het aandeel van The Punisher tof, maar helaas erg kort. Zijn deelname is vergezocht. Datzelfde geldt voor de rol van Hawkeye en The Black Widow. Omdat de flow van de film regelmatig onderbroken wordt – door Ezekiel – hakkelt ‘Iron Man: Rise of Technovore’ een beetje. Dit is geen slechte film, maar er had duidelijk meer ingezeten. Een beter script en een bekende schurk uit de Marvel-stal had deze film naar een hoger plan kunnen tillen. Fans van de comics van Iron Man zullen deze film echter zeker de moeite waard vinden.

‘Iron Man: Rise of Technovore’ verschijnt woensdag 17 april 2013 op DVD en blu-ray.