Jupiter Ascending (2015)

Regie: Andy Wachowski, Lana Wachowski | 127 minuten | actie, avontuur, fantasie, science fiction | Acteurs: Mila Kunis, Channing Tatum, Sean Bean, Eddie Redmayne, Douglas Booth, Tuppence Middleton, Gugu Mbatha-Raw, James D’Arcy, Terry Gilliam, Maria Doyle Kennedy, Doona Bae, Kick Gurry, Charlotte Beaumont

Jupiter Jones (Mila Kunis) werkt samen met haar moeder en tante als schoonmaakster in Chicago. Ze haat haar leven. Tijdens een eiceldonatie wordt ze plotseling aangevallen door aliens vermomd als artsen. Voordat Jupiter beseft wat er gaande is, wordt ze gered door de stoere alien soldaat Caine (Channing Tatum), die haar meeneemt naar een andere planeet. Jupiter krijgt te horen dat de koninklijke alien familie Abrasax haar wil doden want door haar unieke genetische code blijkt ze de erfgename van de aarde te zijn. Samen met Caine probeert Jupiter uit de handen van de Abrasax familie te blijven.

In 1999 schreven de Wachowski Brothers (Lana Wachowski was toen nog een man, Larry genaamd) filmgeschiedenis met het maken van ‘The Matrix’. De combinatie van science fiction en cyberpunk sloeg in als een bom en hun bullet time special effect was niet eerder vertoond. Maar de twee andere delen van ‘The Matrix’ trilogie vielen tegen en ‘Speed Racer’ en ‘Cloud Atlas’ hadden ook niet het gewenste succes. Nu is er ‘Jupiter Ascending’, hun nieuwste creatie. Geschreven door de Wachowski’s zelf, wat verfrissend is aangezien bijna alle spektakelfilms tegenwoordig boek- en/of stripverfilmingen zijn.

‘Jupiter Ascending’ had eigenlijk al in de zomer van 2014 uit moeten komen. Er moest nog langer gewerkt worden aan de special effects en daardoor liep de film een half jaar vertraging op. Met de special effects is dan ook niks mis, maar er is geen vernieuwend effect als bullet time te ontdekken. Beter hadden de regisseurs aandacht kunnen besteden aan het verhaal en de karakters, want daar slaat ‘Jupiter Ascending’ de plank volledig mis.

De plot van de film is rommelig. Dat wordt versterkt door de dialogen en saaie karakters. De Abrasax familie – drie broers en zussen – moeten de slechteriken voorstellen. Na het overlijden van hun moeder vechten ze om haar erfenis met de Aarde als hoofddoel. Want de Aarde blijkt iets heel kostbaars te bezitten. Maar hun geruzie wordt verstoord door de ontdekking van Jupiter, die een soort reïncarnatie van hun moeder is en daardoor recht heeft op de Aarde. Eddie Redmayne gaat helemaal los als de fluisterende Voldemort-achtige broer Balem en is zo over the top dat een Razzie nominatie haast een gegeven is. Tuppence Middleton en Douglas Booth voegen weinig toe en nadat ze Jupiter proberen te scharen aan hun kant verdwijnen ze compleet uit de film. Mila Kunis is een leuke keuze als vrouwelijk hoofdpersonage maar ze wordt compleet onderbenut. Jupiter is volgzaam en vlak en moet keer op keer gered worden door Caine. Een gemiste kans want door ‘The Matrix’ (Carrie-Anne Moss’s Trinity) weten we dat de Wachowski’s wel degelijk een stoere vrouwenrol kunnen creëren. Net als Kunis is ook Tatum vlak. Met zijn puntige oren, geblondeerde baardje en surflaarzen lijkt hij totaal niet op zijn plek als de zwijgzame Caine. De haast verplichte romance tussen de twee wordt al snel belachelijk door tenenkrommende dialogen.

Bij veel scènes krijg je het idee dat ze zijn afgekapt en dat niet het hele verhaal wordt verteld. Het stoort ontzettend en het doet vermoeden dat er veel meer te vertellen valt dan nu wordt getoond. Ook de humor is misplaatst. Middenin de film moet Jupiter zich registreren op een planeet en via heel veel bureaucratische rompslomp komt ze uit bij een balie met daarachter een beroemde regisseur. De humor die wordt ingezet valt uit de toon en wordt niet doorgevoerd in de rest van de film. Jammer want door ‘Guardians of the Galaxy’ weten we dat humor en sci-fi heel goed samen kunnen gaan.

De sets en kostuums zijn gelukkig wel om door een ringetje te halen en de verschillende soorten aliens zijn een lust voor het oog. Maar dat zorgt ook voor een te grote overdaad aan uiterlijk vertoon dat de aandacht van het verhaal wegneemt. De ruimte en planeten zien er prima uit maar hebben niks vernieuwends. Mooier is Chicago in beeld gebracht wanneer Caine Jupiter op spectaculaire wijze probeert te redden uit de handen van aliens.

‘Jupiter Ascending’ heeft met de Wachowski’s aan het roer en een mooie cast alle ingrediënten in zich om een originele sci fi film te worden. Maar het gebrek aan een boeiend plot en interessante karakters zorgt voor een rommelige en teleurstellende film.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 5 februari 2015
DVD- en blu-ray-release: 17 juni 2015