Kill Your Darlings (2013)

Regie: John Krokidas | 102 minuten | biografie, drama, romantiek, thriller | Acteurs: Daniel Radcliffe, Dane DeHaan, Michael C. Hall, Ben Foster, David Cross, Jennifer Jason Leigh, Elizabeth Olsen, Kyra Sedgwick, John Cullum, Erin Darke

De namen van de drie grootste iconen van de Beat Generation mogen vandaag de dag bekend worden geacht: William Burroughs, Allen Ginsberg en Jack Kerouac. De invloed die ze hebben uitgeoefend op de Amerikaanse literatuur is even onmiskenbaar. Maar hoe hun leven eruitzag voor de geboorte van de rebelse en tegendraadse literatuur is voor velen onbekend. ‘Kill Your Darlings’ is een indrukwekkend en levendig portret van de jongens in hun meest beïnvloedbare periode, nog voordat ze zich radicaal kantten tegen de toentertijd heersende strenge regels van de literatuur.

Behalve de ingewikkelde verhouding tussen deze drie mannen zoals ze waren voordat ze hun grote doorbraak maakte, fungeert vooral Allen Ginsberg als het hoofdpersonage in deze film. Daarbij speelt de invloed van Lucien Carr op de jonge Ginsberg een grote rol. Op jonge leeftijd kreeg Lucien Carr een vluchtige, vreemdsoortige relatie met de veel oudere David Kammerer. Deze obsessieve liefdesrelatie zal uiteindelijk uitdraaien tot een gruwelijke moord, die de film een onheilspellend karakter geeft. Lucien Carr en Allen Ginsberg slingeren daarbij constant heen en weer binnen de extremen van liefde en agressie.

Enerzijds lijkt Ginsberg blind voor de slechte invloed van Lucien Carr door zijn hevige verliefdheid op de jonge jongen. Carr gaat nauwelijks in op Allens pogingen tot affectie, hoewel er een constante spanning bestaat tussen de twee. Carr zoekt vervolgens steeds meer steun bij Burroughs en Kerouac en langzaamaan lijkt Ginsberg voor hem op de achtergrond te verdwijnen.

‘Kill Your Darlings’ is niet de eerste film over de Beat Generation, maar geeft een nieuwe en verfrissende kijk op de poets. Wat centraal staat is de complexe relatie tussen Ginsberg en Carr en de emoties die dit met zich meebrengt. De film is vooral geïnspireerd op Ginsbergs ‘Howl’, waarbij de toekomst die er voor de schrijvers in het verschiet ligt nog onbekend lijkt. Toch zorgt de wetenschap over de daaropvolgende werken voor een extra dimensie.

John Krokidas koos voor een opmerkelijk jonge cast, vooral bestaande uit mannen. De hoofdrol wordt gespeeld door niemand minder dan Daniel Radcliffe. Hoewel het de eerste minuten lastig is om hem los te zien van Harry Potter – heeft hij dezelfde bril op? – zijn het vooral de acteerkwaliteiten van Daniel Radcliffe die deze film tot grote hoogte brengen. Zijn rust en subtiliteit geven een gegronde weergave van Ginsberg, maar tegelijkertijd verliest het hoofdpersonage geen moment zijn levendigheid. Radcliffe blijkt de perfecte incarnatie van een onzekere, beïnvloedbare en tegelijkertijd opstandige Ginsberg. Ook de rest van de cast is vermeldenswaardig: Ben Foster als William Burroughs, Jack Huston als Jack Kerouac en Dane DeHaan als Lucien Carr.

‘Kill Your Darlings’ slaat enerzijds uiteraard op de invloedrijke moord op Kammerer in 1944. Tegelijkertijd is het de term die filmmakers gebruiken om geliefde opnames uit de film te laten. Ook regisseur Krokidas blijkt hier goed aan te hebben gedaan, want het geheel is strak gemonteerd en zorgt dat het geen moment eentonig wordt. Zijn debuutfilm is een buitengewoon geslaagde toevoeging aan de eerdere films die er zijn gemaakt over deze losbandige generatie schrijvers en is daarom, zeker voor de liefhebbers van de ‘Beats’, het bekijken waard.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 27 maart 2014
VOD-release: 29 juli 2014