Kingsman: The Secret Service (2014)

Regie: Matthew Vaughn | 116 minuten | actie, avontuur, komedie, misdaad | Acteurs: Colin Firth, Taron Egerton, Samuel L. Jackson, Mark Strong, Mark Hamill, Sofia Boutella, Michael Caine, Sophie Cookson, Jack Davenport, Tom Prior, Neve Gachev, Cali, Hanna Alström, Paulina Boneva, Corey Johnson, Erica Emm, Daniel Westwood, Edward Holcroft, Geoff Bell, Richard Brake, Theo Barklem-Biggs

Wat een triomf voor de spionagefilm! Matthew Vaughn (2010) maakt met ‘Kingsman: The Secret Service’ zijn beste film tot nu toe. Vaughn, die eerder al het verdienstelijke ‘Layer Cake’ (2004) en het vermakelijke ‘Kick-Ass’ (2010) op het grote publiek losliet, heeft zichzelf deze keer overtroffen. De film heeft alles wat je nodig hebt om twee uur van je leven well-spent door te brengen. Elegante look, check. Topcast: check. Geweldig scenario, aanwezig. Maar het is bovenal het jeugdige karakter dat de doorslag geeft en van deze film zo’n genot maakt, alsof Vaughn net zijn eerste spy-film bekeken heeft en zich vol kinderlijke naïviteit en creativiteit stort op zijn eigen verhaal.

Gebaseerd op de stripboekenserie “The Secret Service” van Dave Gibbons en Mark Millar, laat ‘Kingsman: The Secret Service’  zien hoe geheim agent Harry Hart (Colin Firth) de onhandelbare jongeman Gary ‘Eggsy’ Unwin onder zijn hoede neemt. Hart wijdt Eggsy in in de geheime Britse veiligheidsdiensten genaamd The Kingsmen, waar het straatjochie zich moet leren gedragen als een echte gentleman. De training neemt al gauw een venijnige wending wanneer Samuel L. Jackson ten tonele verschijnt met een kwaadaardig plan dat door de Kingsmen voorkomen moet worden.

‘Kingsman: The Secret Service’ is geladen met nostalgie: de liefde voor het spionagegenre dendert als een stoomtrein door de film. Toch overstijgt ‘Kingsman’ de traditie waarin het zichzelf plaatst. Vaughn heeft iets gecreëerd wat op zichzelf staat, ‘Kingsman’ is vernieuwend en gedurfd. Alle elementen die een spionagefilm zo fantastisch maken voor de liefhebbers van het genre zijn aanwezig: de extravagante gadgets, de charismatische villain, de stijlvolle spion, de mooie vrouwen en een coole soundtrack, ondersteunt door een riddersmoraal, die echter nooit dwarszit en geweldig ingedekt wordt door cheeky dialogen en brutale actie. Maar ‘Kingsman’ heeft net dat beetje meer schwung dat Bond de laatste jaren leek te missen.

Firth, het gezicht van de Britse cinema, is even goed als altijd: stijlvol en trots schittert hij als bad-ass spion. Als je hem ooit enige stijfheid kon verwijten is daar nu geen spoor meer van over gebleven. Wie had gedacht dat Firth met zoveel naturel een stelletje ruzieschoppers in een Engelse pub ervan langs kon geven met een high-tech kogelvrije paraplu die ook nog eens dienst blijkt te doen als shotgun? Ook Samuel L. Jackson is heerlijk als slechterik en stijgt zelfs nog boven Javier Bardem uit, die zeer charismatisch de rol van de bad guy vertolkte in de laatste James Bond (‘Skyfall’, 2012). Jackson zelf laat in één van de zelfreflecterende dialogen vallen: a spy movie is only as good as its villain. Als we deze regel doortrekken kunnen we niet anders dan concluderen dat ‘Kingsman: The Secret Service’ een absolute topper is. Niet sinds‘Kill Bill’ (2003) zat er nog zoveel rock ’n roll in een vechtscène.

‘Kingsman: The Secret Service’ slaagt er consistent in grappig en bloedstollend  spannend te blijven, zonder het te overdrijven. Aan de hand van perfect getimede stiltes en rustpauzes wordt de kijker niet horendol gedreven met gehaaste dialogen en explosies die je om de oren vliegen, zoals dat min of meer de norm geworden lijkt te zijn de afgelopen jaren. Het plezier spat van het scherm af en als kijker kan je niet anders dan dankbaar zijn voor deze twee uur van puur entertainment en vakmanschap. ‘Kingsman’ is cinema met ballen, het type film dat de grijns nog uren na het verlaten van de bioscoopzaal op je gezicht gelijmd laat staan.

Esca van Blarikom

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 12 februari 2015