Koning van Katoren (2012)

Regie: Ben Sombogaart | 120 minuten | avontuur, familie | Acteurs: Mingus Dagelet, Abbey Hoes, Hans Leendertse, Catherine ten Bruggencate, Beppe Costa, Glenn Durfort, Frits Lambrechts, Hugo Koolschijn, Sabri Saad El-Hamus, Gerardjan Rijnders, Ad Fernhout, Peter Post

Wanneer de koning van Katoren sterft, wordt er in diezelfde nacht een jongen geboren. Stach groeit op bij zijn oom Gervaas. In de zeventien jaar nadat de koning is gestorven, hebben de ministers de macht overgenomen en raakt Katoren langzaam in verval. Stach besluit op zijn zeventiende om koning te worden. Hij komt er achter dat meer mensen dat wilden, maar dat ze allemaal op mysterieuze wijze verdwenen zijn. De ministers, die hun macht niet willen opgeven, beloven Stach het koningschap als hij vijf opdrachten voltooit. Vol goede moed reist Stach het hele land door om de opdrachten te voltooien. Hij wordt daarbij gevolgd door journaliste Kim, die over hem schrijft.

De Nederlandse (jeugd)literatuur is al jaren een bron voor boekverfilmingen. Ook ‘Koning van Katoren’ past in dit rijtje. Het bij veel mensen bekende boek is geschreven door Jan Terlouw, die ook ‘Oorlogswinter’ en ‘Briefgeheim’ schreef. Terlouw staat er om bekend maatschappelijke problemen aan te kaarten in zijn boeken. Dat is eveneens in ‘Koning van Katoren’ terug te vinden. Milieuvervuiling bij het doden van de draak in Smook, het verbinden van religie bij de bewegende kerken in Uikemene en machtsmisbruik door de ministers in Katoren. Ook al is het verhaal meer dan veertig jaar oud, het voelt niet gedateerd. Sombogaart en de scenarioschrijvers hebben genoeg moderne technieken in het verhaal verwerkt. Want in Katoren bestaat ook internet, mobiele telefonie en GPS. Vooral dat laatste is op een komische manier verwerkt in het verhaal van de bewegende kerken.

Stach wordt gespeeld door de vrij onbekende Mingus Dagelet. Zijn achternaam doet natuurlijk wel een belletje rinkelen, want de jonge acteur is de zoon van Hans Dagelet en jongere broer van Tatum en Charlie Chan Dagelet. Talent en charisma zit kennelijk in de familie, want de knappe Mingus speelt Stach met een onweerstaanbare charme. Stachs love interest wordt gespeeld door Abbey Hoes, met wie hij al in de Carry Slee verfilming ‘Razend’ speelde. In de bijrollen vallen Catherine ten Bruggencate en Frits Lambrechts op die met hun korte speeltijd veel indruk maken.

In het boek moet Stach zeven opdrachten vervullen, wat in de film is teruggebracht naar vijf. Toch had er misschien nog eentje af kunnen vallen, want de lange speelduur van ‘Koning van Katoren’ is voelbaar. Voor de jonge kijkers wordt daardoor veel van hun concentratievermogen gevraagd. Ook zakt de film in het midden een beetje in doordat de vaart uit de film wordt gehaald. De makers besteden op die momenten te veel aandacht aan de liefde tussen Stach en Kim die te geforceerd aanvoelt. Het zijn juist de spannende opdrachten die de film maken.

‘Koning van Katoren’ is grotendeels opgenomen in Italië, wat het uiterlijk van de film alleen maar goed doet. Katoren lijkt zo een veelzijdig land en het geeft de film een internationaal tintje. ‘Koning van Katoren’ is een avontuurlijke jeugdfilm met een charismatische hoofdrolspeler. Een klassiek verhaal dat mede dankzij de moderne aanpassingen de tand des tijd heeft doorstaan.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 5 december 2012
DVD- en blu-ray-release: 3 april 2013