Love Eternal (2013)

Regie: Brendan Muldowney | 94 minuten | drama | Acteurs: Polyanna McIntosh, Amanda Ryan, Emma Eliza Regan, Robert de Hoog, Declan Conlon, Daniel Reardon, Tom Leick, Roisin O’Neill, Jim Roche, Jean-Michel Larre, Linda Woodhall, Xenia Katina, Patrick Hastert, Karen Ardiff, Jill Robertson Kibbey, Marc Kharin

De regels van de rouwverwerking zijn niet vast omlijnd. Wanneer volgt het moment waarop er weer vooruit kan worden gekeken, gelachen kan worden en het leven weer kan worden opgepakt? De een kan het sneller dan de andere. Maar iedereen komt ooit op het punt waarop er weer een doorgaande weg moet worden ingeslagen. Zo niet de negentienjarige Ian Harding (gespeeld door de Nederlandse acteur Robert de Hoog) in ‘Love Eternal’.

Wanneer het de tienjarige Ian is die zijn overleden vader vindt, raakt hij omsloten door een mist van dood. In de loop der jaren vervreemdt hij zich van zijn schoolvrienden, zijn moeder en van de buitenwereld in het algemeen. Zijn dagen brengt hij sindsdien rond achter de computer. Het enige contact dat hij onderhoudt, is met de anonieme omstanders van het internet. In de tussentijd wordt zijn obsessie voor de dood verder aangewakkerd wanneer Ian, nu een tiener, in het landgoed achter hun huis een meisje vindt dat zichzelf van het leven heeft beroofd. De macabere lokroep van de dood is uiteindelijk zo sterk dat ook de wereldvreemde Ian besluit om eigenhandig dat zwarte gat in te duiken.

Precies op het moment waarop Ian het leven wil inruilen voor de eeuwige jachtvelden, wordt dat unieke moment verstoord door een groep gelijkgestemden dat hetzelfde van plan is. Zijn adoratie voor de dood zorgt ervoor dat hij één van die overledenen mee naar huis neemt en gaat verzorgen als zijn ontzielde gezellin. Als een ware Amélie des doods zet hij zich daarna meermalen in om andere onheilzoekers met doodswensen vreedzaam hulp te bieden in hun zoektocht naar de andere zijde. Aan de hand van een kleurrijk palet aan stijlmiddelen – een rappe montage, strakke framing, een goed geconstrueerde opbouw en het veelvuldige gebruik van pans, tilts en zooms – wordt de toeschouwer als handlanger meegevoerd.

De sierlijke fractals uit de openingcredits duiden niet alleen op een besef van esthetiek, maar ook van het wiskundig gedachtegoed achter de natuur en daardoor indirect ook dat van het leven. Hoewel ‘Love Eternal’ de dood centraal heeft staan en de film nergens het idee geeft naar een goed einde toe te werken, spreekt er toch een vorm van levenskracht uit die herhaaldelijk in kleine doses wordt toegediend. Het bevreemdende en zwartgallige ‘Love Eternal’ blijft daardoor lang boeien, een zeer aangename afwisseling met alle voorspelbare films die normaliter het witte doek bevlekken. Toch blijft de film een beetje in het luchtledige hangen en komt het einde te gemakkelijk.

Ook mist ‘Love Eternal’ wat visuele overredingskracht voor de absolute top. Een snufje Tim Burton had de film bijvoorbeeld geen kwaad gedaan. ‘Love Eternal’ (naar het boek ‘In Love with the Dead’, van de Japanse schrijver Kei Oishi) is al met al een bovengemiddelde Europese coproductie geworden. Absoluut niet slecht en belangwekkend genoeg voor een bezichtiging.

Wouter Los

Bioscooprelease: 24 april 2014
DVD-release: 19 augustus 2014