Magic in the Moonlight (2014)

Regie: Woody Allen | 98 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Colin Firth, Emma Stone, Marcia Gay Harden, Jacki Weaver, Catherine McCormack, Eileen Atkins, Erica Leerhsen, Jeremy Shamos, Hamish Linklater, Antonia Clarke, Natasha Andrews, Valérie Beaulieu, Peter Wollasch, Jürgen Zwingel, Wolfgang Pissors, Sébastien Siroux, Simon McBurney, Ute Lemper

Steevast eens per jaar verblijdt Woody Allen menig filmliefhebber met een nieuwe romantische sage. De ervaren rot weet elke keer weer een interessant thema aan te snijden. In ‘Magic in the Moonlight’ zijn magie en misleiding in een betoverend mooie setting de richtinggevende factoren. Dit mondt uit in een hele fijne film die je meeneemt in al het mooie dat de wereld op het gebied van natuur en cultuur te bieden heeft.

Stanley (Colin Firth), ook wel bekend als Wei Ling Soo (zijn Chinese alter ego), is een meester-illusionist die van grote faam geniet. Als een oude vriend hem benadert om een zelfverklaard medium te ontmantelen, kan hij deze uitdaging niet weerstaan. In een prachtig landhuis in de Franse Provence ontmoet de superster van de goochelaarswereld dit mysterieuze transcendente communicatiekanaal, Sophie (Emma Stone). Het doorgronden van haar methoden blijkt moeilijker dan gedacht, al helemaal als de charmes van de spiritist even sterk zijn als haar trucage.

Alles in ‘Magic in the Moonlight’ is weer heerlijk over de top. De kleuren voelen aan alsof ze geleend zijn uit de hemel. De prachtige kustlijnen zijn regelrecht geëxporteerd uit ansichtkaarten. En de tuinen zijn zo perfect dat ze wel samengesteld moeten zijn door god zelf. Een volmaakte kus in een dergelijk oogverblindende decor belicht door de lichtstralen van de maan is één van de specialiteiten van Woody. Toch dreigt al het moois in ‘Magic in the Moonlight’ ongeveer halverwege de film om te slaan in een te zoete brij. Gelukkig wordt deze zoetsappigheid geneutraliseerd door middel van een ingenieuze plottwist.

De hogere sociale en culturele klassen zijn royaal vertegenwoordigd. De gecultiveerde personages schromen het niet om met hun cultureel kapitaal te koop te lopen. Met subtiele en minder subtiele verwijzingen naar de groten der geschiedenis is het ook voor de kijker een test voor de culturele bagage. Zo is de houding die Stanley tegenover de wereld en zijn medemens heeft nauw verwant aan die van Nietzsche. De snobistische, zelfingenomen en zelfs minachtende trekjes worden subliem ten tonele gebracht door Colin Firth.

‘Magic in the Moonlight’ is een hele aangename film. Woody Allen houdt vast aan zijn bekende trucs. Maar dat maakt hem zelf misschien nog wel de beste goochelaar van allemaal, zijn trucs werken namelijk elke keer.

Robin Zwaan

Bioscooprelease: 21 augustus 2014
DVD-release: 12 februari 2015