Moondance Alexander (2007)

Regie : Michael Damian | 94 minuten | familie | Acteurs : Kay Pannabaker, Lori Loughlin, Don Johnson, James Best, Sasha Cohen, Whitney Sloan, Joe Norman Shaw, Aedan Tomney, Greg Lawson, Tom Carey, Landon Liboiron, Julia Maxwell, Mimi Gianopulos, Kirk Heuser, Brian Gromoff, Jemma Blackwell, Joyce Doolittle, Tanya Dixon, Chanel Sponchia, David Haysom, Heather Seagrave, Joe Cipriano, Mike Weir, Amanda Philipson

‘Moondance Alexander’ richt zich op tienermeisjes, maar is dermate goed uitgewerkt dat ook buiten deze doelgroep vallende filmliefhebbers lol aan de prent zullen beleven. Met het boekje ‘hoe maak ik een goede tienerfilm’ in de hand lijkt het werk van schrijver/regisseur Michael Damian nog het meest op een invuloefening: clichés worden niet geschuwd, maar een prima cast en een goed productieteam weten de film boven het gemiddelde uit te tillen.

Moondance (Kay Panabaker) is niet erg gelukkig met de door haar artistieke moeder gekozen naam (“Hey Moonwalk,” wordt ze denigrerend genoemd en ook de opmerking “Is your second name really Uranus?” – uitgesproken als ‘Your Anus’ krijgt ze naar haar hoofd geslingerd). Moondance is het prototype van een onzekere, verlegen puber. Zonder gevoel voor mode steekt ze erg af bij haar hippe, maar harteloze rivales, zoals de rijke Fiona (Sasha Cohen) en Megan (Whitney Sloan), die zich in tegenstelling tot Moondance bezighouden met iPods, Blackberries en de aandacht van de knapste jongens op school. Het traditionele Amerikaanse ‘tekenen van het jaarboek’ loopt voor onze heldin in een fiasco af, geen leuk begin voor Moondance haar zomervakantie.

De tiener heeft een bijbaantje bij een winkel in paardrijbenodigdheden, een sport die veel bedreven wordt in de Canadeze omgeving waar de film zich afspeelt. Ze bezorgt per fiets bestellingen voor de eigenaar en op een van deze bezorgronden komt letterlijk een uitgebroken paard, een mooie zwart witte pinto, op haar pad. Moondance is niet bang uitgevallen en neemt het dier mee naar huis, waar ze het tot grote verrassing van haar schilderslessen gevende moeder (Lori Loughlin) in de schuur stalt. Uiteraard weet Moondance wel dat het dier terug moet naar zijn eigenaar, maar in korte tijd hecht ze zich toch zo aan Checkers, zoals ze hem genoemd heeft, dat het afscheid haar moeilijk valt. Wanneer ze door haar werk als bezorger in de buurt van de stallen waar Checkers woont komt, kan ze haar nieuwsgierigheid niet bedwingen en neemt ze er een kijkje. Uiteindelijk weet ze de eigenaar, een norse, teruggetrokken ex-trainer genaamd Dante Longpre (Don Johnson), ervan te overtuigen dat hij haar rijlessen geeft in ruil voor klusjes in de stallen. Wanneer er een springconcours georganiseerd wordt in de buurt, weet Moondance Dante over te halen om haar te trainen.

De film bewandelt dus precies de weg die zoveel voorgangers met het thema ‘buitenbeentje kiest een sport en verslaat rivalen’ ook reeds gelopen hebben en zelfs in het paardengenre zijn er voorbeelden te noemen (‘Flicka’, ‘Dreamer’, ‘Seabiscuit’ of ouder ‘The Black Stallion’). Toch wekt het voorspelbare karakter van het verhaal geen irritatie op. Dit is grotendeels te danken aan de leuke en overtuigende acteurs. Hoofdrolspeler Kay Panabaker is ontwapenend als de lieve, maar eigengereide Moondance en Lori Loughlin doet het ook niet onaardig. Don Johnson weet het beste uit zijn rol te halen en het zijn de scènes tussen hem en Kay die het meeste bijblijven. Regisseur Michael Damian (bekend van zijn rol als Danny Romalotti in soapserie “The Young and the Restless”) wordt goed bijgestaan door zijn cinematograaf Julien Eudes, die weliswaar geen grensverleggend camerawerk verricht, maar waaruit wel vakmanschap blijkt. ‘Moondance Alexander’ zal bij de doelgroep ongetwijfeld hoge ogen scoren.