Nannerl, la soeur de Mozart (2011)

Regie: René Féret | 120 minuten | drama | Acteurs: Marie Féret, Marc Barbé, Delphine Chuillot, David Moreau, Clovis Fouin, Lisa Féret, Adèle Leprêtre, Valentine Duval, Dominique Marcas, Mona Heftre, Salomé Stévenin, Nicolas Giraud, Arthur Tos, Océane Jubert, Julien Féret

Hoe is het om op te groeien in de schaduw van een genie? Het antwoord op die vraag zul je niet snel vinden in films, geïnteresseerd als we zijn in het spotlicht en minder in de schaduw. In de Franse film ‘Nannerl, la soeur de Mozart’ maken we voor de verandering kennis met een onbekend gebleven familielid van een groot genie. Een genie dat volgens zuslief een groot muzikaal talent heeft, maar verder ook maar een kleine imbeciel is.

De rol van de jonge Wolfgang Amadeus is in deze film even bescheiden als dat van vader en moeder Mozart. Zij vormen het hechte gezelschap van de Mozarttournee ’63 – ’66 en de veilige haven waarnaar Nannerl steeds terugkeert. Voor de rest draait de film volledig om de (verzonnen) jonge jaren van deze muzikaal onderlegde zus van Mozart, om haar vriendschap met het wonderlijke Franse prinsesje Louise, haar complexe verhouding met de Franse kroonprins en haar pogingen om een carrière te maken als componiste.

Je kunt ‘Nannerl, la soeur de Mozart’ de volmaakte anti-Hollywoodfilm noemen. Niet alleen is het tempo laag, zijn de dramatische gebeurtenissen op de vingers van een hand te tellen en is het hoofdpersonage een alledaags type, veel belangrijker nog is de uitwerking van het belangrijkste thema. Terwijl Hollywood nog altijd de fabel verspreidt dat de mens alles kan bereiken als hij maar echt wil, vertelt ‘Nannerl’ een compleet ontnuchterend verhaal.

‘Nannerl’ laat zien dat sommige verschillen alleen op lange termijn te overwinnen zijn. In de tijd van Nannerl was het voor vrouwen bijna onmogelijk om als componist aan de slag te gaan, laat staan om te concurreren met de grote namen. Evenmin was het mogelijk om als niet-adellijke door te dringen tot de hoogste kringen. In ‘Nannerl, la soeur de Mozart’ zien we de barrières die een burgerlijke vrouw scheiden van het componistenschap of de aristocratie. Barrières die eeuwen nodig hebben om geslecht te worden en die voor een eenling simpelweg te hoog zijn. Als troost blijft er dan de warmte over van familie, warmte die in aristocratische kringen juist weer ontbreekt.

Het maakt van deze film allesbehalve een crowdpleaser. Wat niet meewerkt is dat het tempo soms zakt van laag naar sloom en dat de kroonprins oogt (en zich soms gedraagt) als een vampier uit de Twilightserie. Gelukkig staat daar het sympathieke gezicht en het prima acteren van Marie Féret tegenover, evenals de fraaie locaties, de krakende vloeren, het oog voor historisch detail en natuurlijk de heerlijke muziek. Ook wel zo aardig, aan deze productie over de artistieke familie Mozart werkte zo ongeveer de hele artistieke familie Féret mee. Met hoofdrollen voor de zusjes Féret, die het ongetwijfeld een stuk gemakkelijker hebben gehad dan het zusje Mozart.

Bioscooprelease: 1 december 2011
DVD-release: 22 mei 2012