Obaba (2005)

Regie: Montxo Armendáriz | 106 minuten | drama | Acteurs: Bárbara Lennie, Juan Diego Botto, Pilar López de Ayala, Peter Lohmeyer, Eduard Fernández, Héctor Colomé, Mercedes Sampietro, Pepa López, Paco Sagárzazu, Ramón Barea, Ryan Cameron, Txema Blasco, Christian Tardío, Lluís Homar, Juan Sanz, Iñake Irastorza, Maiken Beitia, Aitzpea Goenaga, Alejandro Jiménez, Mikel Laskurain, Pablo Manjón, Vanesa Moñino, Juanma Rodríguez, Julia Torres

Ieder gehucht heeft zijn eigen mythen en legenden, en daarop vormt het pittoreske Pyreneeëndorpje Obaba geen uitzondering. Daar komt de studente Lurdes achter als zij in de film ‘Obaba’ voor een schoolopdracht afreist naar het bergdorp en daar de verhalen optekent van zijn bewoners. Dat die verhalen misschien wel eens niet helemaal betrouwbaar zijn, zien we in lange flashbacks van de vroegere gebeurtenissen. Dat het verleden zijn tentakels nog altijd uitstrekt naar het heden, is één van de lessen die Lurdes tijdens haar verblijf in Obaba zal leren.

Het script van de naar dit dorpje vernoemde speelfilm is gebaseerd op de roman Obabakoak van Bernardo Atxagas. Die literaire herkomst is duidelijk zichtbaar in het prettig complexe verhaal, de doordachte personages en de steeds terugkerende motieven. Ook de licht magisch-realistische toon is een element dat we voornamelijk kennen uit de literatuur, een element dat zich trouwens niet altijd even goed leent voor verfilming. Het bronmateriaal zorgt er in ieder geval voor dat ‘Obaba’ het verstand voldoende bevredigt en een aardige uitdaging vormt voor puzzelliefhebbers.

Helaas is dit niet genoeg om de film volledig te doen slagen. Waar het ‘Obaba’ een beetje aan ontbreekt is dramatische lading. Iedere gebeurtenis krijgt hier dezelfde nonchalante behandeling, of het nu gaat om een wandeling in de omgeving of het verdrinken van een kind. Dat zou zo erg nog niet zijn als ‘Obaba’ geen dramatische gebeurtenissen zou herbergen, maar die zijn er juist in overvloed. Door die vrijblijvendheid weet de film nooit te emotioneren, en in een productie van deze lengte is dat toch echt een gemis.

Wat ‘Obaba’ ook een beetje opbreekt is het gebrek aan diepgang. De levenslesjes die hier worden geserveerd (in het genre ‘het Ware Geluk is alleen te vinden in Jezelf’) verwacht je eerder bij Disney dan bij een Spaanse literatuurverfilming. Bovendien is de symboliek soms wat al te simplistisch.

Toch is ‘Obaba’ nou ook weer geen mislukking. De film heeft zijn momenten, er wordt prima geacteerd, de cinematografie is dik in orde en op het eind wacht nog een aardige verrassing. Het maakt dat deze productie nooit onplezierig is om naar te kijken. Maar wat vooral bijblijft is een film die nooit echt loskomt en die bijkans bezwijkt onder zijn eigen gelijkmoedigheid.