Oliver Twist (1985)

Regie: Gareth Davies | 360 minuten | drama | Acteurs: Ben Rodska, Scott Funnell, Eric Porter, Frank Middlemass, Lysette Anthony, Amanda Harris, Michael Attwell, Margaret Ainley, Nigel Anthony, Dicken Ashworth, Brian Badcoe, Mark Bassenger,  Alan Bennion, Nicholas Bond-Owen, Hilda Braid, June Brown, Edward Burnham, Keith Campbell, Chris Chandler, Beryl Cooke, Brenda Cowling, Pip Donaghy, Christopher Driscoll, Matthew Duke, Anthony Dunston, Donald Eccles, John Evitts, Harry Fielder, Julian Firth, David Garlick, Geoffrey Greenhill, Walter Hall, Davyd Harries, Janet Henfrey, Peter Honri, Godfrey James, Dominic Jephcott, David King, Carys Llewelyn, Miriam Margolyes, Gillian Martell, Nicholas McArdle, David McKail, Terry Molloy, Damien Nash, Charles Pemberton, Elizabeth Proud, Spencer Rheult, Colin Rix, Christian Rodska, Norman Rutherford, Kim Ryan, Leslie Schofield, Joe Searby, Jeffrey Segal, Terence Soall, Henry Stamper, James Taylor, Betty Turner, Simon Watkins, Peter Whitbread, Raymond Witch, Felix Yates

Het verhaal van Charles Dickens over Oliver Twist is vele malen verfilmd. Hoewel iedereen het verhaal wel heeft gelezen of gezien, is deze BBC-serie zeker het bewonderen waard. Het werk van Charles Dickens wordt steevast gekenmerkt door de ijzersterke verhaallijn, kleurrijke karakters en een goede dosis humor. Regisseur Gareth Davies heeft ervoor gezorgd dat deze elementen ook in de serie mooi tot uitdrukking komen.

Zoals vaak te zien is bij series, is ook bij Oliver Twist de nadruk op het verhaal en de kwaliteit van het acteerwerk gelegd. Verwacht dus geen prachtige, gelikte decors en tot in de puntjes nauwkeurig uitgewerkte shots. Eigenlijk houdt de opzet van de serie een beetje het midden tussen een soap en een toneelstuk. De personages zijn aangekleed met mooie authentieke kostuums en de muziek van Askham en Willcox is ook geheel in stijl van de serie.

Het acteerwerk in deze 12-delige BBC-serie is goed te noemen, Ben Rodska zet Oliver Twist integer en energiek neer. De twinkeling in zijn ogen en het enthousiasme is voor de kijker duidelijk zichtbaar. Ook Eric Porter als bendeleider Fagin en Lysette Anthony als Agnes Fleming/Rose Maylie zetten prachtig acteerwerk neer.

De serie is heel wat jaren geleden geschoten op video, wat natuurlijk niet de meest geweldige beeldkwaliteit oplevert. Het beeld is erg soft en vaak zijn artefacts, gevolg van het draaien van de video, te zien. Ook felle lichtbronnen en kaarsen laten een gloeiend spoor na op het beeld. Tevens is er hier en daar wat videoruis te zien. Jammer dat de BBC het beeld niet digitaal gerestaureerd en geremasterd heeft, dit had een grotere doelgroep kunnen aanspreken om de Oliver Twist serie te gaan bekijken.

Veel kijkers zullen in eerste instantie terugschrikken van het lage tempo en de ietwat gedateerde stijl van deze serie, maar na enkele afleveringen is dit totaal geen punt meer. Het goede acteerwerk en het script zorgen er samen voor dat je meegesleurd wordt in het dynamische en soms moeizame leven van Oliver Twist.

Hermia Pullen