Keet & Koen en de speurtocht naar Bassie & Adriaan (2015)

Regie: Annemarie Mooren | 79 minuten | familie | Acteurs: Patrick Martens, Janouk Kelderman, Bas van Toor, Aad van Toor, Kees Tol, Arjan Postma, Fabian Jansen, Fedor Van Rossem, Peter Sterk, Miryanna van Reeden, Nathalie Meskens, Manou Kersting, Mamoun Elyounoussi, Günther Lesage, Sven Omelis, Maarten Vancoillie, Jan de Hoop

Een hele generatie is er mee groot geworden, de avonturen van acrobaat Adriaan en clown Bassie. Overal ter wereld beleefden ze avonturen en werden ze achterna gezeten door plaaggeesten, de Baron, vlugge Japie en B100. In 2015 zaten de broers alweer zestig jaar in het vak en een waardig afscheid kan daarom natuurlijk niet ontbreken voor deze cult-helden. In 2002 kondigden ze al aan om te stoppen, maar een tumor bij Aad van Toor zorgde ervoor dat het daadwerkelijke afscheid is uitgesteld. Nu is het eindelijk zover en worden de oude helden nog een keer samengebracht in een film met hun opvolgers, Keet en Koen.

Regisseuse Annemarie Mooren opent de film met een gevoel van nostalgie voor de oudere kijker: niet alleen Bassie en Adriaan komen voorbij, maar ook de Baron en vlugge Japie. Ze zijn tegenwoordig al behoorlijk op leeftijd, vlugge Japie is niet zo vlug meer en loopt dan ook met een rollator. Maar het zijn nog steeds boeven. Niet alleen Bassie en Adriaan hebben opvolgers, ook het neefje van de Baron, de Jonkheer en zijn volgelingen B1001 en Linke Leo zijn nieuw.

Als eerbetoon voor hun werk krijgen Bassie en Adriaan de gouden slagroompunt. Dit nieuws bereikt natuurlijk ook de boeven die lastig gevallen worden door deurwaarders. Dus die tien kilo goud is voor hen meer dan welkom. Ze maken een plan om het goud te veroveren en besluiten daarom Bassie en Adriaan te ontvoeren.

Ondertussen zijn Keet en Koen werkzaam als de entertainers van Avifauna. Keet is familie van Bassie en Adriaan en zo linkt Mooren de personages aan elkaar. Keet en Koen komen erachter dat Bassie en Adriaan ontvoerd zijn en proberen te achterhalen waar ze zijn. Dit gebeurt natuurlijk met behulp van het koekblik Robin, die ook weer van de partij is. Wat volgt is een achtervolging in de caravan van Bassie en Adriaan.

In een film waarin twee generaties helden actief zijn, kan de nadruk maar liggen op één duo. Keet en Koen nemen de hoofdrol op zich en helaas hebben Bassie en Adriaan maar een bijrol in de film. De nieuwe boeven zijn slechts aftreksels van de oude boeven en er mist jammer genoeg een duidelijke karakterisering. Hetzelfde geldt voor de nieuwe helden. Waar Bassie en Adriaan een duidelijke rolverdeling hadden; de domme clown en de slimme acrobaat, ontbreekt deze bij Keet en Koen. Keet wordt voor een deel neergezet als het domme meisje en Koen als degene die ze moet redden. Maar het duidelijke charisma dat Bassie en Adriaan wel hadden, ontbreekt. Wanneer de oudere personages in beeld verschijnen, leeft de film op, hoogstwaarschijnlijk voornamelijk door de herinneringen aan vroeger.

Waar er in de afleveringen van Bassie en Adriaan nog iets educatiefs zat voor de jongere kijker, moet men het in het eerste deel over de nieuwe helden slechts doen met een simpel verhaal. Het eerbetoon aan Bassie en Adriaan had meer verdiend. Of Keet en Koen dezelfde cultstatus gaan verwerven als hun voorgangers is nog maar de vraag. Maar “wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen” zal voor een hele generatie altijd bekend in de oren klinken.

Marjolein Linstra

Waardering: 1

Bioscooprelease: 7 oktober 2015