Ruby Sparks (2012)

Regie: Jonathan Dayton, Valerie Faris | 106 minuten | fantasie, komedie, romantiek | Acteurs: Paul Dano, Zoe Kazan, Chris Messina, Annette Bening, Antonio Banderas, Elliot Gould, Steve Coogan, Toni Trucks, Deborah Ann Woll, Aasif Mandvi, Alia Shawkat, Jane Anne Thomas, John F. Beach, Eleanor Seigler, Wallace Langham

Je ideale vrouw verzinnen en haar plotseling in levende lijven in je eigen huis vinden. Dit is kortweg het verhaal van ‘Ruby Sparks’. Calvin is een onopvallende jonge man van 29 die echter tijdens zijn middelbare schooltijd een enorm succesvol boek schreef. Hij woont in een prachtig appartement en geeft nog steeds lezingen en presentaties over zijn boek. Iedereen wacht op zijn volgende roman, maar Calvin kampt met een writer’s block. Wanneer hij droomt over een mooi meisje moedigt zijn psycholoog hem aan over haar te schrijven. Calvin begint over zijn droommeisje Ruby Sparks te schrijven en al gauw staat ze in zijn huis, niet wetend dat hij haar heeft bedacht. Ze beginnen een romance en wanneer Calvin iets aan Ruby wil veranderen schrijft hij dat gewoon op. Het lijkt de ideale situatie, maar Calvin realiseert zich dat Ruby nooit helemaal uit vrije wil handelt. Moet hij tegen haar zeggen dat ze is verzonnen?

Koppel Jonathan Dayton en Valerie Faris maakt in 2006 het succesvolle ‘Little Miss Sunshine’, een film die vele harten veroverde. Deze keer maakt het duo weer een komedie, maar dan met een romantisch tintje. Het scenario is van Zoe Kazan (de kleindochter van Hollywood grootheid Elia Kazan), die Ruby Sparks speelt. Zij is in het echt weer een setje met Paul Dano, die de rol van Calvin op zich heeft genomen. Dano was op zijn beurt weer te zien als de zwijgende puberzoon in ‘Little Miss Sunshine’. Bent u de draad al kwijt?

Kazan en Dano zijn een heerlijk koppel en hun chemie spat van het scherm af. In het eerste uur van de film staat de humor centraal en Dano toont zich een waardige komiek wanneer hij Ruby voor het eerst aantreft. Maar het is Chris Messina die de show steelt als Calvins broer Harry, wanneer ze testen of Ruby echt te veranderen is door iets op te schrijven. Het zorgt voor de leukste scène van de film. Zoe Kazan schreef niet alleen een leuk en origineel scenario, maar is ook erg prettig om naar te kijken. Ze is de spreekwoordelijke girl next door en maakt van Ruby een meisje van vlees en bloed. In de bijrollen zijn grote namen als Annette Bening, Antonio Banderas en Elliot Gould te vinden. Ze spelen elk een kleine rol, maar bij allemaal is het plezier in het spel terug te vinden. De kans is groot dat deze grootheden allemaal graag wilde werken met regisseurs Dayton en Faris.

Het hoge niveau van het eerste uur zakt een beetje in tijdens de tweede helft, wanneer de komedie plaats maakt voor wat meer drama. En drama lijkt toch wat minder te werken in dit luchtige sprookje. Het voelt te geforceerd en als kijker verlang je direct naar meer komische scènes. In ‘Little Miss Sunshine’ lukte het Dayton en Faris stukken beter om komedie en drama te combineren. Maar dit alles neemt niet weg dat ‘Ruby Sparks’ een grappige en lieve film is die soms sprookjesachtig aan doet. Zonder zoetsappig en cliché te zijn is ‘Ruby Sparks’ een originele ode aan de liefde.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 13 september 2012
DVD- en blu-ray-release: 16 januari 2013